Categorie archieven: Camino Français

Camino francais Herrerias

21 september, 20 km van Villafranca naar Herrerias, zwaar bewolkt, een paar kleine buien, verder droog 16 graden

Wat een fantastisch verblijf in Villafranca del Bierzo bij Vina Femita. Na een grote brand weer helemaal opnieuw begonnen en sinds 2022 weer geopend. Met een pelgrimsmenu van goede kwaliteit en allemaal losse eenpersoons bedden op slaapzalen van 10 personen. We hadden de kamer dan ook met 3 anderen te delen. Dat hoort er ook bij. Zeker aan te bevelen! Na een goed ontbijt gaan we op pad.

Direct na Villafranca heb je de keuze: over een alternatieve route, de Camino Duro genaamd of langs de weg. Enthousiast als ik was, kozen 4 van ons ervoor om over de bergen te gaan. Op het kaartje de groene route, meteen na de brug rechts omhoog.

Zo gaan Marijke, Irene, Annemiek en Bertine op pad.

Een zware route die veel bewondering krijgt als je die hebt gekozen. Op onderstaande hoogteprofiels zie je het verschil. Meteen fors omhoog of zoals wij, Marijke, Monica en ik alleen geleidelijk omhoog.

Reacties: fantastisch, dit hadden we zeker niet willen missen en ook: met een goede conditie goed te doen. Hieronder wat foto’s van deze Camino Duro.

Lady’s: top dat jullie dit hebben kunnen doen. Zelfs met een nieuwe heup is het gelukt. Ik ben trots op jullie!

Intussen liepen we langs de weg en de gezellige dorpjes omhoog. Voor ons ook een grote uitdaging. 20 km vals plat stijgen is ook niet niets. In het dal langs de rivier, de Rio Valcarce ligt een snelweg, de A6, een gewone weg, de N6 en voor ons wandelaars een pad langs de weg, veilig achter de vangrails of een landweg. We zien dan ook vele viaducten hoog boven ons.

We vieren in het cafe van onze herberg dat we het allemaal maar hebben gedaan. We overnachten in albergue Casa Lixa in Herrerias.

Camino français Villafranca

20 september, 25 km meest bewolkt en droog 20 graden, van Ponferrada naar Villafranca

Vandaag komen we in een wijngebied “de Bierzo” en dat betekent in een glooiend landschap.

Tegenover het kasteel is een zeer goed ontbijt cafe te vinden. Dat ligt op de route van ons hostel Guiana. Na het ontbijt gaan Monica en ik met de bus naar Camponaraya, de anderen gaan welgemoed op pad. Na Camponaraya gaan we met zijn allen verder.

Langs de rand van Ponferrada lopen we de stad uit.

Vanaf Camponaraya gaan we naar Cacabelos. Veel kerkjes zijn open en we krijgen er een stempel. Vrijwilligers ontvangen er de pelgrims.

Na de snelweg (A6) is de Camino een mooi pad langs de druivenranken. Hier en daar wordt geoogst. We zien ook druiven hangen, die nog wel erg klein zijn. Onderweg is een stalletje, waar wat souvenirs te koop zijn

Na Cacabelos lopen we een heel eind stijgend langs de weg. Op het hoogteprofiel tussen de 17 en 20 km zie je dat we 100 meter stijgen. Iets meer dan vals plat. Het komt natuurlijk ook dat we langs de weg lopen, die km’s voelen zwaar. Naar Villafranca kiezen we voor de glooiende route door de wijngaarden. Vanaf dat moment is het weer genieten. We stijgen en dalen en gaan weer opnieuw omhoog. Hier en daar kleuren de druivenbladeren rood. De herfst komt eraan. Doordat de zon zich even wat meer laat zien, zijn de heuvels een lust voor het oog.

Een van de meest bekende plekken, en meest gefotografeerde huis, is het witte huis op de heuvel vlak voor Villafranca. Dat doen wij dan ook maar.

Net als je denkt, waar blijft Villafranca, komt het achter de laatste heuvel te voorschijn.

We overnachten in de vernieuwde herberg, Vina Femita. Daar op weg naar toe vinden we bij het kasteel een cafe voor ons etappe.

Dag 3. Villares de Orbigo – Astorga

20 september,  16 km, 10 tot 16 graden, half bewolkt. Heuvel op en af naar Astorga.

Gistermiddag kregen we in Villares een uitgebreide rondleiding van buurman Manolo,  door de kerk en door zijn eigen huis waar hij een stuk als museum heeft ingericht. Manolo was erg bevlogen en wist veel te vertellen. We zongen samen het Salve Regina in de kerk. De herberg van Merel en Martin was heerlijk. Ruime slaapzaal, heel schoon, voor allen een benedenbed, heerlijk avondeten, en heerlijk ontbijt. Het was een cadeautje  zo goed verzorgd te worden.

Het landschap wordt nu glooiend. Als we s ochtends om 8 uur heuvel op lopen vanuit Villares is het uitzicht prachtig met de zon die opkomt.

Voor het eerst is het nu continu klimmen en dalen door de heuvels Alvast een oefening voor de bergen die er de komende dagen aankomen.

Bovenop de eerste heuvel

Na 8 kilometer bereiken we de ‘Cantina de los Dioses’, een met tenten geïmproviseerde  rustplek waar tegen een vrijwillige bijdrage allerlei lekkers gegeten en gedronken kan worden. Een bijzondere plek.

We blijven nog even hoog tot we bij het Santo Toribio kruis komen. Vandaar is Astorga goed te zien.

Voordat we Astorga bereiken krijgen we eerst nog een bijzondere en ingewikkelde spoorwegovergang.

We hebben vandaag weer allerlei bijzondere objecten gezien.

We zijn bijtijds in Astorga zodat er genoeg tijd is om al het moois daar te bezoeken. Een van mijn favoriete plaatsen op de Camino.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Camino Francais Ponferrada

19 september, zonnig, 12-23 graden, van El Acebo naar Ponferrada

Na de zware daling naar El Acebo, staat er vandaag een 2e zware daling naar Molinaseca op het programma. Van 1100 meter naar 600 meter en dat door een schitterend natuurgebied.

Vanaf onze herberg La Casa del Peregrino kun je bij goed weer de zonsondergang zien. Je kunt daarvandaan helemaal naar het dal kijken. Ponferrada is in zicht.

In dat zelfde dal was vanmorgen een deken van mist te zien, die nog door de zon werd opgelost. Opnieuw een moment om even stil van te worden. Wij zijn klaar voor vertrek.

De afdaling naar Molinaseca is spectaculair. Niet alleen wat betreft het natuurschoon, ook door de ongelijke stenen, waar we zeer geconcentreerd moesten afdalen. Het vraagt zoveel focus, dat we vanzelf bij onze wandeling zijn en we het gevoel hebben helemaal ontspannen te raken. Ontspanning door inspanning, zeg maar.

Mooi is het zeker ook. Als we even om ons heen kunnen kijken, zien we de beboste hellingen.

Vanaf Molinaseca gaan we naar Ponferrada. Eerst langs de grote weg, later over een boerenweg met uitzicht op de eerste wijngaarden. We krijgen een trosje heerlijk zoete druiven aangeboden. Mmmmm.

Voor Ponferrada is het goed opletten. Bijna als vanzelf wordt je rechtdoor gestuurd en dan ga je langs de grote weg naar Ponferrada. Langs de rand is echt veel mooier. Ponferrada is bekend om het mooie kasteel. Daar nemen we ons etappe drankje.

We overnachten is albergue Guiana, dichtbij het centrum en de algemene herberg.

Dag 2. Villar de Mazarife – Villares de Orbigo

19 september,   18 km, 10-21 graden. Heerlijk wandelweer. Over de langste brug op de Camino Frances.

 

We waren in een gezellige herberg waarin de hele familie meedraait. Het was tevens het dorpscafe.  Er werd volop fanatiek gedominoot door oudere heren. De ontvangst was hartelijk en het verblijf levendig. Om half 9 gaan we monter op pad, terwijl de zon achter ons  verder opkomt. Het voelt vlak, maar zonder het te merken dalen we zo’n 50 meter van 880 naar 830 meter.

Het uitzicht is wijds

We lopen langs  akkers met  zonnebloemen, mais, riet en zien veel rietsigaren.

Na 10 kilometer komt de eerste bar met voor sommigen het tweede ontbijt.  Onderweg zijn er genoeg plekken om even te zitten.

Na 15 kilometer zien we het hoogtepunt van de dag: de langste brug op de Camino Frances bij Hospital de Orbigo. Hij dateert uit de 10de/11de eeuw en heeft 20 bogen.

Qua landschap is het niet uitdagend. Maar saai, nee hoor. Er is veel te zien, zoals de volgende curiosa: een opslag van wandelschoenen, een steen met de tekst ” ik had dit..’, en een pop hoog in de lucht die ons ‘Buen camino’ wenst.

Geke heeft een toepasselijke spreuk van Kafka gehoord: ‘Wege entstehen, da durch dass man die geht’. Wegen ontstaan door ze te gaan. Zo is dat.

 

 

 

 

 

Dag 1. Leon – Villar de Mazarife

18 september: 22 kilometer: 12-18 graden. Half bewolkt. We lopen 8 kilometer door Leon en 13 door de natuur.

 

 

Wat een mooi en gezellig  centrum heeft Leon. Smalle straatjes, kleine en grote pleinen met veel bars, restaurants en prachtige oude gebouwen. Ons hostel is vlak naast de kathedraal waar onze wandeling vandaag start. De eerste pelgrim die we daar ontmoeten is een Nederlandse. Ze is in Pamplona gestart. Het was tot Leon rustig. Ze hoefde niet vooraf te reserveren. Nu merkt ze dat het drukker wordt.

We passeren de romaanse San Isidoro basiliek die om half 9 s ochtends helaas nog dicht is. Geen kaarsje branden dus.  Vervolgens de oude stadsmuur en het voormalige pelgrimshospitaal dat in de middeleeuwen hoofdzetel was van de invloedrijke tempeliersorde van Santiago. Nu is het een luxe hotel. Boven de ingang staat een afbeelding van Santiago de Morendoder. Deze afbeelding is in de kathedraal van Santiago verwijderd. Op het plein ervoor een beeld van een pelgrim zonder schoenen.

Ook dit helaas

We verlaten de bebouwing in Leon in de plaats La Virgen del Camino (de Maagd van de Camino) met een moderne kerk.

De maagd van de Camino en een moderne Jacobus op het voorportaal van de kerk.

De laatste 13 kilometer kiezen we voor de variant.

We lopen  in de natuur. Ver van de hoofdweg valt de stilte op.

Onze herberg heeft een heerlijke tuin.

Als toetje het contrast tussen de slaapzaal van gisteren en vandaag.

De linker slaapzaal is die van een modern hostel. Je hebt een eigen gordijn voor de privacy, eigen stopcontact, plankje en kast. De rechter slaapzaal is die van een ouderwetse pelgrims herberg.

Camino français El Acebo

18 september, 17 km, zwaar bewolkt, droog 13 graden, van Rabanal naar El Acebo

Op dit moment is Simone gestart vanaf Leon en zij schrijft ook dagelijks een verslagje van de wandeling. We willen haar Buen Camino wensen en een fijne camino. De verslagen zijn afwisselend van Simone en van mij.

De wandeldag naar El Acebo is de start van de heuvels en het hoogtepunt Cruz de Ferro.

Vandaag gingen we al om 8.30 uur op pad. Het was net licht, een streepje zon zorgt voor een mooie start. De stijging naar Foncebadon is van 1055 naar 1400 meter en dat in iets meer dan 5 km.

Op weg naar Cruz de Ferro komt er mist en/of laaghangende bewolking opzetten. Cruz de Ferro is de plaats waar pelgrims steentjes achterlaten met een herinnering aan een geliefde. Een enorme berg stenen en boven op de stenen een grote paal met bovenop een kruis.

Vanaf Cruz de Ferro gaan we nog eens naar een ander hoogpunt, de Alto Altar op 1515 meter hoogte. We genieten enorm van alle stappen die we zetten. Er was ook twijfel….kan ik dat wel? Ik heb nog nooit zoveel geklommen. Al lopend ontstaat het vertrouwen: we kunnen het. Nog niet aan morgen denken, het gaat over de eerste stap. Met al die eerste stappen kom je toch een heel eind.

De daling naar El Acebo staat als moeilijk in het boekje. Van 1515 naar ongeveer 1000 meter in een km of 3 valt ook niet mee. Zeker als het nog eens over een groot kiezelpad is of leistenen. We boffen met het droge weer. In de regen is het een ander verhaal en zul je kiezen om over de weg te gaan.

Daar in de verte ligt Acebo. Eerst nog niet te zien. Op de bergpaden zien we alleen af en toe een glimp van een dorp. Als we allemaal beneden zijn, wordt het gevierd. Wielrenners hadden muziek aan, er wordt zelfs gedanst. Het voelt als een overwinning, dat we deze daling hebben kunnen doen.

We slapen in La Casa del Peregrino aan het einde van Acebo. Een luxe hotel met een aparte pelgrimsafdeling. Wat denk je van een kaartje leggen in de zon, chips en drankje erbij. Wat wil een pelgrim nog meer? Het leven van een pelgrim is best zwaar…..😉

Spreuk van de dag …..Keep going, every step counts……

Op weg naar Leon

17 september tot 7 oktober: Leon – Santiago – Finistera

Het was een hele reis. ‘ s Ochtends  verzamelen op Schiphol.

Wegwijzer op Schiphol

Met het vliegtuig naar Madrid, met de trein naar een van de busstations in de stad en vandaar de bus naar Leon waar we in de avond zijn aangekomen.  We zijn: Karin, Gerrit, Joke, Piet, Geke, Robert, Lia en ik, Simone.

Ons hostel ligt hartje centrum vlakbij de  indrukwekkende kathedraal.

Jacobus in Leon

Morgen starten we met onze Camino naar Santiago. Daar verwachten we  op 4 oktober aan te komen.

 

 

 

 

Camino français Rabanal

17 september, 21 km, eerst droog later buien, van Astorga naar Rabanal

Het was een bijzondere ervaring om in herberg San Javier te slapen. Met ongeveer 25 personen op een zolder met een krakende vloer en trap. En ja, veel pelgrims gaan vroeg weg, dat betekent dat de meesten van ons wel om 6 uur wakker waren. En ik? Met mijn oordoppen in, heb ik best goed geslapen……

Vandaag gaan we stijgen van 900, dat is de hoogte van Astorga, naar 1130 meter, Rabanal. Een heel geleidelijke stijging met alleen vlak voor Rabanal wat meer dan vals plat.

Net na Astorga komen we langs een heel sfeervol kerkje. Hier worden we ontvangen door een vrijwilliger. De eerste stop hebben we in Murias de Rechivaldo. We treffen vandaag veel pelgrims die net als wij in Astorga hebben geslapen.

De Camino volgt vooral de weg langs de dorpen Murias de Rechivaldo, Santa Catalina de Somoza en El Ganso. Er is goed voor de pelgrims gezorgd met een apart voetpad. De uitzichten zijn…. genieten van elke stap en als we terugkijken zien we zeker dat we stap voor stap stijgen.

Vlak voor El Ganzo wordt de lucht wel erg donker. Zou het dan toch gaan regenen? Er vallen enkele druppels. De meesten kunnen nog net droog bij het winkeltje/bar van El Ganso komen. Wat een warm welkom! Ik kom er al jaren en ze kennen me nog. Tijd voor bv yoghurt met muesli of een vers broodje met tomaat en kaas.

Net voor Rabanal buigt de Camino van de weg af. Over grote natte stapstenen is het even flink klimmen.

We overnachten in herberg La Senda precies aan het begin van het dorp. Vandaag, zondag, is er een speciale mis met gregoriaanse gezangen. Voor wie wil, we gaan het ervaren. Deze mooie tekst wil ik graag met jullie delen….maar als je ver genoeg reist, kom je uiteindelijk jezelf tegen en je zegt allemaal…ja.

Camino français Astorga

16 september, 17 km, zwaar bewolkt droog

We kijken terug op een fantastisch verblijf bij Martin en Merel van albergue Villares de Orbigo. Ruim, rustig, zeer schoon en een heerlijke maaltijd. Deze morgen hebben we zelfs buiten ontbeten. Onze dag begint zo heel goed!

Direct na Villares de Orbigo begint een prachtig natuurgebied. Glooiend met steeds opnieuw mooie vergezichten. Toen ik er aankwam regende het. Het was er of “ik in de wolken was”. Dat ben ik wel…..zeker als ik met de wandelaars onderweg ben😉😉 en in staat blijk me aan te passen.

Ik heb de afstand voor mezelf aangepast. Martin heeft me 8 km verder weggebracht en ik ben de anderen tegemoet gelopen. Voor mij de mogelijkheid te kijken:wat kan wel? Vlak voor de improvisorische bar “Cantina la Casa de los Dios” zijn we weer bij elkaar. Een fijne plek op ongeveer 8 km na het vertrek. Na 2 uur lopen ben je daar. De nieuwe eigenaar zorgt goed voor ons. Fruit, koffie, thee, koekjes. Een plek om even uit te rusten en te ervaren wat vrijheid is.

Op deze hoogte zien we na een stukje lopen Astorga in een kommetje liggen. Het lijkt dan dichtbij, het is daarvandaan toch nog 5 km. Dat is bij het grote kruis:”Cruceiro de Santo Toribio”

Via een steil pad gaan we naar beneden. Door het dorp San Justo de la Vega en Astorga komt steeds dichterbij. We boffen zo met het weer. Vandaag was voor heel Spanje veel regen voorspeld, tot we in Astorga zijn houden wij het droog. Om een spoorweg over te steken hebben ze een ingenieus systeem bedacht, om zigzag naar de overkant te kunnen.

Astorga is bekend door de kathedraal St. Marta en het bisschoppelijk paleis; Palacio Episcopal van Gaudi.

Morgen gaan we beginnen aan de klim van 900 meter naar Rabanal op 1155 meter. We zien ernaar uit en vinden het ook spannend. Gaat het ons lukken?…….. .

Camino français Villares de Orbigo

15 september, 18 km, 23 graden licht bewolkt van Villar de Mazarife naar Villares de Orbigo

Net na 8 uur komt de zon op. Vanaf de herberg Tio Pepe kijken we zo op de kerk.

Wij gaan om 8 uur ontbijten. Om 6 uur was er al gerommel in de herberg. De meesten gaan vroeg weg en gaan voor meer dan 30 km naar Astorga. Wij delen het in 2-en en gaan net voorbij Hospital de Orbigo. Op het plein voor de kerk is deze Jacobus geduldig.

Onderweg valt het bijna niet op. We dalen maar het is zo weinig, dat je het niet merkt. Het doet me echt aan de Meseta denken. Oneindige vlakten. Velden met zonnebloemen, wijdsheid. We ervaren een geluksmoment. Overal om ons heen, voor ons achter ons en naast ons wolken, waar van die donkere strepen uit komen. Regent het daar? We denken van wel. Dan toch komt het onze kant uit. Even wat sneller lopen of de regenjas aan. Tja? Keuzes. Het was echt niet nodig, voor 4 spetters. Dat wisten we niet

In Villavente hebben we even pauze. We hadden er 10 km opzitten. Het is bijzonder rustig onderweg. We horen dat er op dit moment weinig pelgrims onderweg zijn. We lopen door naar Hospital de Orbigo. Onderweg zien we een pijl van wel 2 meter lengte. De steentjes zijn er verzameld door de pelgrims.

De Puente de Orbigo is een hele lange oude brug. Een van de markerende plekken van de Camino. Net voor de brug, in het straatje ervoor is een prima pauze plek met heerlijke tuin.

In Villares de Orbigo worden we zeer gastvrij ontvangen door Merel en Martin van de albergue Villares de Orbigo. We worden uitgenodigd om mee te gaan kijken in de kerk. Manolo geeft een rondleiding. Daarna gaan we kijken in de hal met heel veel paprika’s. Morgen is er feest en worden alle bewoners en gasten verwend met de soep.

Tot slot voor vandaag deze tekst die we in Villavente zagen

De Camino is als het leven, het geeft goede en slechte ervaringen, maar je moet altijd doorgaan.

Camino français Villar de Mazarife

14 september, 25 graden, 22 km van Leon naar Mazarife

We hebben overnacht in Globetrotter hostel, een prima plek naast de kathedraal waar we ook nog om 22.30 uur binnen konden. Ze hadden speciaal op ons gewacht.

Als eerste gaan we toch even de kathedraal binnen. Een belevenis door het zonlicht dat door de glas in lood ramen naar binnen komt. Zeker de moeite waard er rond te kijken.

We wachten ook tot de winkels open zijn. Mijn standaard pelgrimslunch bestaat uit een stukje brood, bananen, kaasjes en aquarius. En dan gaan we echt op pad. Voor mij en Monica het eerste stuk met de bus naar Virgen del Camino. Wij gaan kijken wat wel kan. Monica net hersteld van een voetblessure en voor mij helaas nog aan het opknappen na een longembolie. We verwachten max 15 km te kunnen gaan. Wat gebeurt er? Marijke, Irene, Bertine en Annemiek gaan samen lopend de stad uit voor de volle 22 km. Spannend want we hebben ook een keuzemogelijkheid.

Wij nemen de alternatieve route naar Villar de Mazarife.

Vlak voor de splitsing is aan de rechterkant een zeer moderne kerk, met prachtige beelden. Daar is een pastoor waar we persoonlijk een stempel van krijgen.

Na de stad komen we uit op een hoogvlakte, Paramo genaamd met als top Alto Cruceiro op 910 meter. Leon zelf ligt op ruim 800 meter hoogte, zoveel is die stijging niet en het geeft een mooi uitzicht op de stad Leon. Hier voelt het nog wel een beetje als meseta. Bijna vlak, graanvelden of omgeploegde akkers. Het heeft een beetje geregend, dat kleurt de aarde bijna rood.Mooi om te zien. Hier en daar afgewisseld met wat bomen. Vooral de strak blauwe lucht geeft dat mooie contrast.

Met de temperatuur van 25 graden goed te doen. Alleen de laatste 4 km vanaf Chozas de Abajo lopen we weer langs de weg. Deze lijkt eindeloos en dan is er plotseling na een bocht toch het dorp Villar de Mazarife. Hier verblijven we in de laatste herberg, Tio Pepe. Wat heerlijk om daar samen ons etappe drankje te nuttigen in de patio van de herberg.

Camino francais

13 september op weg naar Leon

Morgen gaan we starten vanaf Leon. Eind september verwachten we in Santiago aan te komen. We gaan naar het westen. Vanaf O Cebreiro komen we in Galicië. Onze Camino sluiten we af met een wandeling van Cee naar Finistere.

We hebben er zin in. Gaan we voor de reis of de bestemming? Of voor het gezelschap? Voor nu kiezen we elkaars gezelschap.

We zijn: Mieke, Bertine, Marijke, Marijke, Monica, Irene en Annemieke

Op naar de eerste dag

Camino Francais Lavacolla Santiago

20 juli, 12 km, bewolkt, later zonnig, Lavacolla Santiago

Tata we zijn er. Ons eerste doel is bereikt. We zijn in Santiago. Lang gedroomd, nooit gedacht en “zie mij daar nu lopen” We hebben het gedaan. 115 km, heel heet weer, we hebben het samen kunnen doen. Motiveren, doorzetten, elkaar steunen en helpen als het nodig is.

In de ochtend was het heerlijk fris en bewolkt. De zon kwam later. Zo liepen we de laatste berg op. Vooral direct na Lavacolla was het een flinke klim, die we goed voelden. En het puntje naar Monte de Gozo is dan nog een peuleschilletje.

We wijken iets af van de Camino. Het monument voor de pelgrims is echt de moeite waard om naar toe te gaan. Daar vandaan kun je de kathedraal zien.

We dalen af naar Santiago. Dan is het nog 5 km door de stad. Wanneer komt de poort? Wat is het eindpunt? Bij elke kerk denk je dat je er bent …..

Dan zijn we bij de trappen. We missen de doedelzak muziek. Plotseling horen Nederlanders dat we die missen en hij zet zijn telefoon aan met de Doedelzak muziek. Het echte aankomen……

Ontroerd staan we op het plein. Dat doet wat met je. Daar zie ik ook de fotograaf die met een hele grote camera ons wel op de foto wil zetten. Een uur later komt hij de afgedrukte foto brengen. Een mooie herinnering.

Voor deze bijzondere dag is het etappe drankje nooit te vroeg. Vieren wat gevierd kan worden in het leven, delen wat bijna niet gedeeld kan worden.

Vandaag is het erg rustig bij het pelgrimskantoor. Ik kan zo doorlopen om de Compostela’s op te halen.

Vanavond gaan we naar de pelgrimsmis. Hopen dat de Botafumeiro (wierookvat) er is. Dat weten we niet vantevoren. We gaan het ervaren.

Morgen gaan we verder….Finistere wacht ook op ons….

Camino Français Salceda Lavacolla

19 juli, 17 km, bewolkt, 3 druppels Salceda Lavacolla

Vandaag was de afstand een uitdaging. Bij het maken van de planning was het een uitdaging om een overnachting te vinden tussen 10-15 km. Dat lukt niet overal even goed. Intussen zijn we 8 dagen onderweg en je merkt dat het meestal makkelijker gaat, ook al is er een dag bij met pap in de benen. We boffen vandaag. Er was regen voorspeld,wij krijgen maar 3 druppels.😉

We beginnen eraan en hebben regelmatig pauze. Vandaag na 2 uur lopen voor het eerst. Weer een mooie etappe door de eucalyptus bossen. Het had licht geregend en dan gaat het er zo lekker ruiken. (NB de eerste 3 km staan niet op het overzicht)

Vanaf de herberg lopen we zo de bossen in, in de richting van O Pedrouzo. Overal zien we jonge aanplant van eucalyptus bossen. Die kleuren grijs/lichtgroen. Dit in tegenstelling tot de oudere bossen met rechte afgebladderde stammen.

We gaan om Pedrouzo heen. We hebben geen boodschappen nodig en een pauze hebben we net voor Pedrouzo bij O Acivro. De muren zijn bij Pedrouzo opgevrolijkt met graffiti. Als graffiti mooi is, wordt er zelden overheen gekladderd. Ik denk dat graffiti schilders hier een opdracht krijgen.

Het blijft stijgen en dalen. Na Pedrouzo zien we weer meer pelgrims. Druk vinden we het niet. De pelgrims die in Pedrouzo overnachten komen vandaag al in Santiago aan. Af en toe zien we bloeiende heide.

In de bossen na Amenal komen we bij een verkooppunt van fruit, armbandjes, kettinkjes en we krijgen zomaar een kadootje in de vorm van een armbandje met de kleuren van de vlag van Spanje. We krijgen ook een heel bijzondere stempel in was, met een schelpje. Een mooi moment.

Monica heeft een scherp oog voor details. Vrijwel dagelijks vindt ze meerdere klavertjes 4. Wij krijgen die haar, natuurlijk met gelukswensen. Maar ook deze “inktviszwam”, een zeldzame paddestoel, die oorspronkelijk uit Australië blijkt te komen.

Vlak voor Lavacolla zijn we bij de gemeente grens van Santiago. We zijn er bijna…. morgen gaan we voor de laatste km naar Santiago. Als monument versierd met alles wat de pelgrims achterlaten. Schoenen (?), een zonnehoed, speciaal vind ik de steentjes.

In Lavacolla gaan we eerst naar het restaurant. Het etappe drankje is weer verdiend.

Camino Français Arzua Salceda

18 juli, 12 km, 24 graden, bewolkt later zon Arzua Salceda

We zagen er zo naar uit dat we in de middag gewoon buiten kunnen zitten met een aangename temperatuur. Waar mijn energie sterk daalt als de temperatuur boven de 30 graden stijgt, hebben we nu nog genoeg energie over. Gisteren waren we met 3-en naar de pelgrims mis. Daar in Arzua zingen de zusters en na afloop krijgen alle pelgrims zegen met wijwater. Ook waren er een grote groep jongeren die met die liederen meezingen. Een speciale sfeer, een mooie Camino ervaring. Direct bij vertrek deze ochtend waren diezelfde zusters present voor een stempel. Wij werden er blij van dat ze ons buen Camino wenste.

De route van vandaag is vooral over onverharde paden door de bossen. Licht glooiend en totaal 12 km. Fijn dat ik accommodatie vind na 10-15 km, soms een hele puzzel. Zo wordt een Camino naar Santiago ook haalbaar voor hen die 20-25 km per dag te ver vinden.

We treffen speciale dingen onderweg. Een bar dichtbij Wall of Wisdom waar je een paaltje krijgt met een plaats van de Camino, zodat ze weten waar ze de bestelling moeten neerzetten. Voor Joke was het Finistere en het geeft haar vertrouwen dat we daar zullen komen. Voor Annet Lugo, gelegen aan de Primitivo. Zou ik dat ooit gaan doen, vraagt ze zich af. En de teksten van de Wall of Wisdom, die ons tot denken zetten. We troffen ook een man die met de hand allerlei wandelstokken kerft en schelpen van hout.

Iets verder de “bierbar”. Honderden flessen met namen, op een bijzondere manier met elkaar verbonden. Met mate(n)

De kleine monumentjes, ter herinnering aan iemand, wat pelgrims achterlaten in de nerf van een boom of bv op een km paal. We hebben de tijd om die speciale dingen op te merken.

Ons verblijf is in albergue/pension Alborada in Salceda. Een heerlijke plek, precies aan de Camino, gastvrij en deze keer een 2 en een 3 persoonskamer, in de tuin een terras onder de druiven bladeren “Het leven van een pelgrim😉…..”

Camino Français Furelos Arzua

17 juli, 16 km, 34 graden, laatste hete dag Furelos Arzua

Vandaag gingen we van Furelos via Melide en Ribadiso naar Arzua. De eerste 1,5 km naar Melide staan niet bij het hoogte profiel.

Omdat het alweer een hete dag is, vertrekken we om 6 uur om in Melide te gaan ontbijten. De bar die was aanbevolen zou om 6.30 uur open gaan. We wachten dan ook voor de deur. Later geven we het op en gaan een stukje verder. Schoonmakers weten altijd waar je kunt ontbijten en die wijzen ons naar de bar aan de grote kruising.

Vlak voor San Larozo is een keuzepunt. Rechtsaf of linksaf. Beide richtingen zijn goed. Wat past bij jou? Een uitdaging over stapstenen of de voorzichtige weg. We kiezen uiteindelijk de uitdaging over de stapstenen.

Er is wat mist over de velden. In de vroege ochtend zie je dat vaak in Galicië. We vonden het erg mooi en genieten van dit schouwspel.

De route gaat vooral door de eucalyptus bossen. Herkenbaar aan de eucalyptus geuren. De basten die afbladderen, de vruchten en de puntige bladeren die op de grond liggen.

Vooral naar Ribadiso blijft het stijgen en dalen. We vinden dat het steeds beter gaat. Het onzekere over: kan ik het wel, kunnen mijn knieën het aan, heb ik genoeg getraind is veranderd naar vertrouwen. “Het mag zoals het kan”. Als je naar je eigen capaciteiten je tempo zodanig aanpast dat je rustig met kleine stapjes, zonder uitgeput te raken naar boven gaat, wordt het steeds leuker. Alles is goed, en zo leren we waar onze grenzen zijn.

We overnachten aan het einde van Arzua in albergue Cruce do Camino (eerder The Way). Vanavond gaan we nog eens naar een pelgrimsmis.

We zien er erg naar uit dat de temperatuur morgen meer dan 10 graden lager is. Vanaf morgen is dat de verwachting. Niet om 5.30 uur opstaan, en vroeg in de volgende herberg aankomen, om er zo voor te zorgen dat we niet in te grote hitte lopen. En toch….het is ons gelukt om in de hitte aan te passen en iedere dag door te gaan.

Camino Français Palas de Rei Furelos

16 juli, 13 km, 34 graden nog steeds heet, Palas de Rei Furelos

Bij de bar stond gisteren: ” iedere dag om 6 uur geopend voor ontbijt”. Behalve op zaterdag, dan hebben we een rustdag, geen ontbijt? Omdat het vandaag zaterdag is, heb ik gisteren dan ook gebeld met de herberg van San Xulian, en die zou open zijn voor ontbijt vanaf 7 uur. Na 4 km deze ochtend komen we daar aan, en wat denk je? Gesloten en ook weer een les geleerd…Ga ontbijten als je een cafe ziet die open is. (Dat was in Palas de Rei bij een bakker net buiten de stad) Dan maar wat verder lopen en zien wat er gebeurt. Dat kon gelukkig 1 km verder….tijd voor koffie en ontbijt. En dat op het moment dat precies de zon over de horizon tevoorschijn komt.

Intussen bewonder ik een ieder, hoe gemakkelijk er wordt omgegaan met dingen die anders lopen dan verwacht. 😉

De route van vandaag loopt vooral door de bossen en rustige landweggetjes. Heerlijk in de schaduw van de nog aangename ochtend. In Palas de Rei worden we de weg wijs gemaakt.

Tussen de bomen door hebben we uitzicht over de velden. Het gras is geoogst en ligt in grote rollen te drogen. Het vroege ochtend licht maakt de velden goudkleurig.

Het vertrouwen dat we het kunnen, groeit met de dag. We hebben nu 5 wandeldagen erop zitten en over 4 dagen komen we in Santiago. Het voelt al bijna zo:” we komen eraan”

In het kerkje van Lobreiro zing ik ” Pilgrim” van Enya. Later onderweg voor Gerard “vandaag ben ik gaan lopen” en ook zing ik Ravijn. Liederen die me zo raken, als ik onderweg ben. De teksten over op weg gaan en keuzes maken.

Met het zoeken van een overnachting in Melide, was degene waar ik graag naar toe zou gaan vol. (San Anton) Via Booking kom ik terecht in Casa Carlan 1,4 km voor Melide in Furelos. We hebben er een heel huis voor onszelf. Prima en weer in de rust, een beetje weg van de gezellige Camino drukte. Die komen we morgen wel weer tegen als we naar Arzua gaan.

Camino francais Ventas de Naron naar Palas de Rei

15 juli, 13 km, heet, 37 graden Ventas de Naron naar Palas de Rei

Gisteren bij Casa Molar in Ventas de Naron was er ineens een hele vreemde lucht, een beetje onbestendig grijs. Plotseling ging het enorm hard waaien. De parasols gingen omver, borden van werkzaamheden werden weggeblazen. In onze “stal” was een boerendeur, die ik niet snel dicht kreeg en ik dacht dat de boom omver zou kunnen waaien. Het was echt even spannend. Onweer volgde daarna en een paar druppels. Een totaal onverwachte weersverandering.

De etappe vandaag was vooral dalend met hier en daar een hobbeltje. Goed te doen vonden we allemaal.

Ook vandaag ging de wekker om 5.30 uur, in het donker ontbijten en vertrekken. Weldra wordt het licht. We zien al veel pelgrims vroeg vertrekken. We spraken Fransen en die waren al om 4 uur de deur uit. Dat gaat ons te ver. Als we er voor de middag zijn is het goed te doen. In Ligonde kwamen we langs het oudste wegkruis van Galicië.

Het stenen kruis is gedateerd 1670. Aan de ene kant zien we het beeld van de Maagd met Christus in haar armen, en aan de andere kant, Jezus Christus al gekruisigd en een schedel aan de voet, er zijn ook doornen en spijkers, die over de passie en dood van Christus vertegenwoordigen.

Een stukje verder passeren we de herberg van Ligonde.  Helaas was die nog dicht voor een bezoekje. De koeien worden precies dan naar een weide gebracht. Daarna gaan we over een smal dalend pad met grote stapstenen.

Vreemd weer deze ochtend. Er was bewolking, een hele warme fohnwind en 2 druppels regen. Een band van bewolking met daarachter strak blauwe lucht. Tijdens onze wandeling bleef het bewolkt. De zon kwam pas daarna.

Net voorbij A Brea was de Camino geblokkeerd door omgewaaide bomen. Wat nu? Monica en Annet gaan op onderzoek uit. Tussen de maïs kunnen we er net door. Kennelijk heeft het ook hier echt gestormd.

Dan is het nog een paar km. De kerk van Palas de Rei is open. Er klinkt muziek, we krijgen er een stempel. Voor onze dierbaren steken we een kaarsje aan. Ook voor Jopie en Patricia, onze wandelmaatjes, die niet mee konden gaan op onze camino. Vanavond is er een pelgrimsmis, waar we graag naar toe gaan.

Te vroeg om in de herberg Castro binnen te gaan, nooit te vroeg voor het etappe drankje. Daarna gaan we in het uitstekende restaurant  naast de herberg gebruik maken van het menu del dia voor € 12. Het was weer een mooie dag.

Camino francais Vilacha Ventas de Naron

14 juli, 15 km heet 37 graden Vilache naar Ventas de Naron

In de nacht koelt het zeer langzaam af. Om 11 uur in de avond is het nog steeds 30 graden. We hadden 2 ramen open, ventilatoren en nog bleef het heet. Dat is echt zweet weer. Tot mijn verrassing hadden de meesten toch goed geslapen. Klaar voor een nieuwe dag. In albergue Banderas was het ontbijt om 6.30 uur. Met eieren, yoghurt en stukjes sinaasappel was het een goede start. Net als gisteren met een maaltijd met alle pelgrims.

Françoise uit Frankrijk, die gisteren zeer uitgeput rond 18 uur bij de herberg arriveerde. Ze slaapt bij ons op de kamer en krijgt van Annet haar onderbed. Dat is wat pelgrims voor elkaar doen. Later blijkt ze erg te snurken, waardoor een aantal van ons niet zo een goede nachtrust hadden. En Patricia uit Canada die zo lief was mijn hoedje , die in Portomarin was gebracht op te halen.

We dalen in de vroege ochtend af naar Portomarin. Voorzichtig komt de zon boven de horizon en verlicht de brug na aar Portomarin. Nu in de zomer is er erg weinig water en zo kun je de oude brug ook zien liggen. Portomarin ligt aan een stuwmeer en is geheel opnieuw gebouwd op de heuvel.

Daar op de brug werden we getrakteerd op de goudgele gloed van de zon. Het zijn van die mooie momenten op een dag waar we zo van genieten.

Monica en Annet wilden wel even de trap opklimmen naar het centrum van Portomarin. Als het niet nodig is, spaar ik mijn energie…..

Hoe doe je dat met zo een hitte? Deze keer hebben we het geluk dat we 10-15 km per dag wandelen. Rond de middag wordt het echt te heet en eigenlijk wil je dan op de plaats van bestemming zijn. Deze ochtend waren we in staat om de eerste 10 km zonder pauze te lopen. We kwamen rond 10 uur in Gonzar aan.

Na Gonzar starten we aan de klim naar Castro maior, waar we de opgravingen van 300 voor Christus bezoeken. Dat is een stevige klim, die in deze hitte niet meevalt.

Dan hebben we nog een km of 3 te gaan. Bij Hospital hebben we nog heel even pauze. Waar we de eerste 10 km in 3 uur liepen, doen we nu 2 uur over 5 km. We zijn erg blij dat we al om 13 uur binnen komen bij onze herberg Casa Molar in Ventas de Naron.