Apartement met uitzicht op zee

21 mei 2018, 6e wandeldag van A Guarda naar Mougas, 21km en 20 graden. Voornamelijk zon en een paar wolken.

Tegen 9 uur gaan we op pad na een lekker ontbijt van croissant, geroosterd brood of iets van cake. Glaasje jus d’oranje en koffie/thee erbij. Fruit kunnen we ook nog meenemen. Het is frisser dan andere dagen en we lopen weer langs de zee. Prachtig, je zou overal foto’s kunnen maken. Meike loopt maar door, wil in haar ritme blijven.

Lees verder Apartement met uitzicht op zee

Pelgrim of toerist

21 mei, 15 km, Jaca – Arres, half bewolkt, droog, 18 graden

Pelgrim of toerist? Voor mij een dilemma. Als pelgrim ben ik onderweg van A naar B en geniet van alles wat op mijn pad komt. Plaatsen waar ik door kom, mensen die ik ontmoet en de natuur, waar ik me zo thuis voel. Met wandelen door de bergen met 20-25 km, voel ik me pelgrim en neem niet heel veel tijd om uitgebreid plaatsen te bezoeken. Aan het einde van de dag ben ik daar ook te moe voor. En toch…..vandaag ben ik gestart als toerist. We hebben nl het klooster San Juan de la Pena bezocht. Op aanbeveling van de hospitalero, met de taxi er naar toe.

Lees verder Pelgrim of toerist

Dag 27 en 28: Santa Catalina – Foncebadon – Molinaseca

Sjan probeert t weer: op nieuwe schoenen en rustig aan. De rest gaat vooruit en wij proberen langzaam te gaan. Het stuk naar Rabanal en vooral daarna is een van de mooiste stukken van de Camino Frances.

We maken een stopje in Rabanal, bekijken daar even het prachtige oude kerkje en gaan dan verder omhoog naar Foncebadon, een merkwaardig dorpje zo hoog op de berg. Jaren geleden was nagenoeg alles vervallen daar, maar nu wordt er volop gerestaureerd. We eten in een prettig restaurant met goed eten.

De volgende ochtend lopen we in pelgrimsoptocht Foncebadon uit. Na 2 km is daar Cruz de Fierro, het kruis waar veel pelgrims een steentje achterlaten. Ik was daar al een aantal malen, maar ik vind het nog steeds mooi om te zien hoe mensen daar allemaal iets eigens doen, terwijl het tegelijkertijd hetzelfde is. Moeilijk uit te leggen.

Daarna komen we langs Manjarin, de plek vasn tempelier Tomas. Hij is er niet, maat Diego meldt ook tempelier te zijn.

Op deze dag bereiken we ook het hoogste punt van deze camino. Dan gaat t via de dorpen El Acebo en Riego de Ambros weer steil naar beneden naar Molinaseca, waar we qua luxe weer eens een hotel nemen. Het weer lijkt te gaan omslaan: tot nu hebben we nauwelijks een druppel regen gevoeld. Maar dat gaat volgens mijn weerapp veranderen.

Sjan en ik gaan langzaam vanaf Santa Catalina. Daaag!

Man met stokken
Sjan met valk (valk?)

Rabanal
Jacobus in het kerkje van Rabanal
Kerk Rabanal

El Acebo
In de Bierzo

Eindelijk: Molinaseca!

Bij de grens wordt gesmokkeld

20 mei 2018, 5e wandeldag van Ancora naar La Guarda, 23 km en 19 graden. Zon in de morgen en later zeemist en bewolking.

Afgelopen nacht op een opklapbed geslapen en dat ging prima. Even buiten een rondje gelopen en ik zie dat er hoge golven zijn op zee. Ik denk er helemaal niet aan dat ik straks die zee over ga met de Ferry en dat ik kans heb om zeeziek te worden.

Lees verder Bij de grens wordt gesmokkeld

Dag 26: Villares de Orbigo – Santa Catalina de Somoza

24 km vandaag. Het is prachtig weer als we de herberg van Christine na een goed ontbijt verlaten. Sjan blijft achter: op doktersadvies loopt ze niet vandaag. Het stuk na Villares naar Astorga is een mooi stuk door de velden. Daar ergens middenin het veld staat David met zijn wagentje met biologische pelgrimsheerlijkheden. Een prettige stop, ook omdat David herhaaldelijk vertelt dat het leven prachtig is. Ik geloof dat op zo’n dag als vandaag wel.

Daarna Astorga met zijn kathedraal en Gaudipaleis. Debby en Lilian bezoeken het paleis, Jan de Plaza d’España, Chandra is zoals meestal al ver vooruit en Sjan die met een gedeelde taxi is aangereisd koopt nieuwe lichtere schoenen. We ontmoeten Tito weer: de filipijnse amerikaan die in Orisson de berg niet overkwam. Tito doet de camino nu per auto: het wandelen bleek te zwaar, dus huurde hij een auto om elke dag de etappe naar zijn vantevoren geboekte hotel te rijden. Dat komt goed uit, want hij brengt Sjan even naar Santa Catalina, 10 km verderop, waar we de nacht door zullen brengen.

Wij volgen te voet, om aangekomen in Santa Catalina ons intrek te nemen in niet de allerbeste herberg van deze reis 😁. Ik slaap er wonderwel goed.

We laten Sjan bij Christine achter

Het stalletje van David

Astorga in zicht
Die gekke knikkerbaanspoorwegovergang voor Astorga
Tito teruggevonden!

De laatste 10 km naar Santa Catalina

Herberg!

Dapper

19 mei 2018, 4e wandeldag. Van Viano do Castelo naar Vila Praie de Ancora. 21km. Hele dag zon, 24 graden.

Helaas kon Larissa vandaag niet meelopen vanwege blaren en Elayne ging met haar samen met de trein naar de volgende plaats. Dapper om deze beslissing te nemen. De camino loopt niet altijd zoals je zou willen dat ie loopt. Zo scheiden onze wegen zich voor enkele uren en zien we elkaar weer bij de overnachtingsplaats.

Al in de stad begonnen we met een pittige klim. We zagen een bordje met koffie die in een zijstraat te koop zou zijn maar we zagen zo niets dus liepen we maar door. Eenmaal de stad uit werd het een mooie afwisselende route.

Lees verder Dapper

Dag 24: León – Villar de Mazarife

‘Verzengende hitte’, noemt Lilian het. Jan en ik vinden het gewoon een lekker zomers t-shirtdagje, tijdens welke Jan geregeld weer iets extra’s aan of uit moet. We zijn op weg naar Tio Pepe in Villar de Mazarife, een plaats op de alternatieve route na León, die voorkomt dat je kilometers lang langs de weg loopt.

Debby, Sjan en Chandra vertrokken vroeger: we namen ons voor om uit te slapen, maar dat lukt eigenlijk niet meer. Wij dronken dus eerst nog een koffie in de stad, wachtend op de opening van de kathedraal. De 6 euro entree doet ons vervolgens besluiten om de kathedraal over te slaan en het te doen met de foto’s die Sjan de dag ervoor maakte.

We lopen lekker rustig door de velden en laten ons aan het eind van de wandeling nog even opjagen door een dreigende onweerslucht. In de herberg voor deze nacht in Mazarife doen we weer de gebruikelijke pelgrimsdingetjes. Weer een caminodag voorbij en weer een stukkie verder…