Kustpad dag 3

18 januari 21 km, mistig 4 graden, van Zoutelande naar Oostkapelle

“Het is altijd weer” is mijn motto en vandaag hebben we een derde soort weer ervaren. De eerste dag zwaar bewolkt, gisteren zonnig en vandaag dichte mist.

Dat was deze ochtend handig. De route loopt niet ver van ons hotel af en zo liepen we naar de dijk toe. We hebben de auto’s al op het eindpunt Oostkapelle staan, zodat we vanavond zo in de auto kunnen stappen.

Ook na Zoutelande loopt er een prachtig pad door de duinen. We horen de golven en zien alleen het helmgras. Het doet wat met me, geen vergezichten vandaag, we hebben het geluid van onze voetstappen, de fijne gesprekken. Met wat hoogteverschillen leggen we de eerste km af.

Dan lopen we langs de Westkapelse Kreek en Westkapelle. Hier kunnen we bij de bakker koffie kopen. Doen ze alleen voor wandelaars en “buutenlanders”. Wij zijn er blij mee. Vanaf Westkapelle gaan we door de polder en langs kreken. Dat is zo speciaal, we zien bijna niets en horen het geluid van de wulp. Een mooi moment. En ook even later horen we het geklak van paardenhoeven. Populair in Zeeland is het Koetsje rieen.

We gaan terug naar de duinen en beklimmen een immense trap. We voelen het in onze benen. De spieren hebben ook gisteren hard moeten werken.

We lopen ongeveer 3 km hoog over de duinen naar Domburg. Zouden we hier een restaurant open treffen voor “koffie to go”? Jazeker wel! We konden er ook heerlijke erwtensoep kopen en op het randje van het terras zitten. Er zijn wel enkele toeristen in Domburg, maar het is toch erg rustig.

Na Domburg gaan we door een bosgebied van Mantelinge, Hoogduin en Zonneveld. De bomen voelen ook hier een beetje mysterieus. Een leuke afwisseling vandaag.

De zon doet echt zijn best om erdoor te komen. Net als we bij kasteel Westhove zijn, zien we de zon, echt heel even. Onze route gemarkeerd met rood/wit, het kasteel gespiegeld in het water. Met dank aan Joepke voor de mooie foto.

Ook in de mist willen we onze wandeldag graag afsluiten over het strand. Piet rent bijna naar het water….de zee….nog even genieten van de golven, die we nu wel kunnen zien. Ook zien we de strandloper. Een typische strandhotel. Razendsnel op en neer lopen en af en toe een schelpje omdraaien

Deze 3e dag zit er weer op. Een mistige dag met veel afwisseling. We hebben er van genoten.

Kustpad dag 2

17 januari, 24 km, Nieuwvlietbad Zoutelande zonnig 8 graden

Een droom dag! Midden in de winter, zon, een aangename temperatuur, zand, zee duinen. Wat wil je nog meer? Vandaag liepen we van Nieuwvlietbad in Zeeuws-Vlaanderen naar Zoutelande op het schiereiland Walcheren.

Na een goed verzorgd ontbijt bij het Fletcher hotel gingen we op pad. De zon was net op, de kleuren van de duinen zijn goud in plaats van bruin. Een nieuwe dag lacht ons tegemoet. Wat een verschil met de grijze dag van gisteren en dat nog wel op “blue monday”. Voor ons werd de zwaarste maandag een stralend blauwe maandag.

Het verrassende van de kust van Zeeuws-Vlaanderen zijn de prachtige natuurgebieden vlak naast de duinen. De route gaat dan even van de kust af en vlak na Nieuwvlietbad gaan we door de Kleine Polder . Kreken, watertjes en een heus trekpontje. De Kleine Polder hoort bij de Catspolders. De polder werd in 1613 herdijkt.

We gaan terug naar zee. Het zijn hoge trappen die ons naar het pad bovenop het duin brengen. We hebben het warm in de zon met onze winterjassen aan.

Al van verre zie je de vuurtoren van Nieuwesluis. Zwart met wit. Toen ik jong was😉, lag die vuurtoren boven op de dijk. We gingen er graag heen op de fiets vanaf Breskens. De Deltawerken zijn achter de rug en hebben hier gezorgd voor metershogere dijken.

Het is 10 km naar de boot en we halen net de boot van 11.15 uur. Een goed moment om uit te rusten. De auto’s staan in Vlissingen, we kunnen wat bagage uit de rugzakken halen. Vanavond worden de auto’s opgehaald. Daarna lopen we naar het centrum van Vlissingen.

We hebben een pauze bij de oude gevangenis, waar we koffie en wat lekkers “to go” konden krijgen. Het was ons super terras, een bankje in de zon, of gewoon op de grond. Zo is het ook goed.

De hele hoge duinen komen na Vlissingen. De laagstaande zon, tegenlicht, de hoogteverschillen. Niet vergeten even om te kijken, het is hier wonderschoon.

We gaan even van de zee af en lopen door het bos bij Klein Valkenisse. Om weer terug naar zee te gaan beklimmen we een zeer hoge trap, 119 treden. Dat valt niet mee na meer dan 20 km. Ook daar hebben we veel hoogteverschillen.

Het allerlaatste stuk wandelen we over het strand. Inmiddels is het rond 16 uur. De zon zakt al wat verder en geeft gouden kleuren op het water.

Met dank aan Piet, hij had nog energie om naar de zonsondergang te gaan kijken. Ons hotel (hotel Valkenisse in Zoutelande) ligt net naast de duinen, midden in het centrum. Een mooi afscheid van de dag.

Kustpad dag 1

16 januari, 20 km, Sluis Nieuwvlietbad, bewolkt, droog 6 graden

Ken je het Kustpad al? Echt een pareltje. Starten in Sluis in het uiterste zuidwesten van Nederland en dan langs de kust helemaal naar het noorden. Wij gaan 4 dagen op pad, Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren, Noord Beveland en wandelen tot Neeltje Jans.

Vandaag gingen we met de auto naar Vlissingen, laten de auto daar staan en gaan met de bus naar Sluis. Daar start onze wandeling.

In Sluis vinden we zomaar een café open, we worden van harte uitgenodigd om binnen te komen. Voor een dagje hebben ze toestemming van de burgemeester.

Daarna lopen we helemaal over de buitenwallen van Sluis. Een verdedigingswerk van oorspronkelijk de 14e eeuw.. De wallen waar we nu over lopen dateren van de 17e eeuw en bieden een uitzicht over Sluis en de wateren die eromheen liggen

Daarna lopen we door de polders naar Retranchement. Het pad loopt langs de Belgische grens en kent nog grenspalen. De route wordt over de mooiste wandelpaden geleid. Prachtig hoe de knotwilgen zijn winterse vormen laten zien. In Retranchement vinden we zelfs een picknicktafel. Het is overal zeer rustig.

Na Retranchement komen we bij het Zwin aan. Mijn Zeeuwse hart gaat harder kloppen. Het voelt altijd nog als thuiskomen. Bij het Zwin komt zout water het land instromen, met typische zoutminnende planten, zoals het paars bloeiende lamsoor. In de winter ziet het er bruin uit. Rest overweldigende vlakten, met plassen die door het getij ontstaan.

We kiezen bij Cadzand even voor het strand. We willen toch echt het zand onder onze schoenen voelen. Het loopt zwaar en na een km of 3 gaan we weer landinwaarts.

Het natuurgebied de Verdronken Zwarte Polder is het volgende pareltje langs de Zeeuws-Vlaamsche kust. In de Middeleeuwen was het een geul die in verbinding stond met het Zwin. Eerst ingepolderd, later bij een stormvloed is het overstroomd en is het een nieuw natuurgebied. Een slufter, met kreken en begroeide schorren.

We logeren in Nieuwvlietbad, een hotel direct aan zee. Een prima plek na 20 km wandelen. We kwamen rond 16.30 uur aan. We werden er zeer gastvrij ontvangen. Het etappe drankje was verdiend.

Texel

Nieuw

6-9 februari 2022

Vers van de pers. Wie gaat mee naar Texel? We gaan Waddenwandelen. Er zijn nog 2 plaatsen vrij.

Een lange afstand wandelpad heel Texel rond. Dagelijks genieten van de zee, strand, bos, duinen, vergezichten.

We overnachten op een 2 persoonskamer in het sfeervolle Stayokay hostel van Texel en gaan dagelijks op pad over het wonderschone Texel.

Totale kosten € 330

Inbegrepen

• 4 begeleide wandeldagen
  • Volpension

Kijk voor een reisverslag op de site https://reizen.inbalansopweg.nl/tag/texel-2021/

Onderstaand vind je ons plan met de km’s:

6-2-2022 zondag Den Burg Oude Schild Oosterend 14,9
7-2-2022 maandag Oosterend De Cocksdorp Slufter 20,7
8-2-2022 dinsdag Slufter de Koog tm punt 2 19,2
9-2-2022 woensdag paal 9 boot Den Burg 17,1

Camino Luxemburg

8 januari, op ontdekking in Luxemburg

Wat een verrassing! Op bezoek zijn in Luxemburg en zomaar ook daar een Camino schelp zien.

Zo krijg ik een idee om deze Camino te gaan onderzoeken. Vanaf mijn woonplaats Den Bosch in 3 uur te bereiken. Wie weet in 2023…?

Beschrijving volgens “Visit Luxemburg”. Het 179 km lange Jacobusparcours brengt u langs oude heerwegen en waterlopen, langs de plaatsen waar de heilige Jabobus wordt vereerd (bedevaartsplaatsen zoals de basiliek met het graf van de heilige Willibrord in Echternach, pelgrimsites zoals de kathedraal van Luxemburg, de Burg van Düdelingen die aan de Orde van de Johannieters toebehoorden, …). Vanaf het drielandenpunt in Ouren/Lieler loopt het parcours in 6 etappes naar Vianden, Echternach, Grevenmacher, Luxemburg-stad, Dudelange en Schengen. Omdat het een Camino is met vele hoogteverschillen, zal ik er waarschijnlijk 8 wandeldagen van maken. Dat wordt nog een puzzel.

Marianne en ik hebben een prachtig deel van deze camino naar Vianden bewandeld. Langs de Our, vlak langs de oever en hogerop met fantastisch mooie uitzichten.

In de nacht had het gesneeuwd. Er lag bij Clervaux 20 cm. Zomaar Winterwonderland en daar gaan wij wandelen. De Camino aan onze voeten

Op weg naar onze startplaats nog even terugkijken naar Clervaux. De sneeuw op de daken, de bomen wit, heuvels op de achtergrond. Niets dan sneeuw, we kijken onze ogen uit. Naast de rotsen, boven het water ligt een wandelpad. Voorzichtig gaan we erover heen. We klimmen naar boven en zien de Our beneden ons kronkelen.

Vanaf een hoog gelegen kerkje volgen we een pad naar beneden. Jaarlijks is hier ook een bedevaart langs staties die hier zijn uitgestald.

Dat belooft een mooie Camino te worden……wordt vervolgd.

Dagwandeling Roggel

5 januari, 19 km, 2 graden wat regen

Een één op één wandeling, vandaag met Tiny. Een wandeling van de Groene Wissel, Roggel 2.

Een zeer afwisselende wandeling ten noorden van het Limburgse dorp Roggel. Over graspaden langs de Roggelse Beek en Neerpeelbeek, op pad naar de bosgebieden rondom het dorpje Heibloem. Stille boswegen, slingerpaadjes. En…bijna alles onverhard. Dus zeker aan te bevelen.

We hadden weer geluk, bijna geen regen en een mooie omgeving met goed gezelschap, wat wil je nog meer. Natuur is altijd mooi. Bossen laten in de winter hun glanzende takken en vormen zien. Dennen ruiken heerlijk, vooral al het bos nog vochtig is.

Ook al is het pas 5 januari, als optimisten gaan we op zoek naar voorjaar. We hebben wat gevonden. Hoe klein ook, we weten het zeker, over een paar maanden is het er weer.

Ook vonden we nog wat paddestoelen en bijzonder veel mos. Zo zie je het is “altijd weer”. Het zijn de kleine dingen die een dag bijzonder maken.

Dagwandeling Mooi Ooij

29 december, 17 km, 12 graden, wat regen

Een één op één wandeling vandaag. Wel op de geplande dag, en met de geplande route. Een pareltje, de wandeling die “Mooi Ooij” heet.

Mooi Ooij van de Mooiste routes

Deze route ligt net ten noordoosten van Nijmegen, ten zuiden van de Waal. Bijna alles onverhard, door de Ooijpolder, langs de Bizonbaai en de Waal. Overstaphekjes, graspaden, echte “Mieke modder paden”. Wat hebben we genoten.

Vandaag ging ik op pad met Bernadette, helaas had ik de andere inschrijvers moeten afmelden, omdat we maar met 2 onderweg kunnen zijn.

Onderweg kwamen we een moeder met ongeveer 10 jarige dochter tegen. Zij waren de eerste etappe van de Walk of Wisdom aan het lopen. Wat mooi dat ik haar een ringetje van de Walk of Wisdom kunnen geven. Hier en daar zien we ook tekens van de Camino. Mijn hart gaat er alweer sneller van kloppen.

Bij het restaurant “Oortjes hekken” waren we toe aan pauze. Het restaurant was open voor bv warme chocolademelk en had een vuurkorf geplaatst voor de gasten.

Bij de Bizonbaai zouden we eigenlijk linksom de route moeten volgen. Daar lagen op het pad een stuk of 10 bizons …dat gaan we niet doen en kiezen rechtsom. Net daarbij was er een kleine band van zonlicht te zien wat de omgeving van de Bizonbaai erg mooi maakt.

Daarna gingen we verder in de richting van Nijmegen, zo dicht mogelijk langs de Waal.

Nog net voor Nijmegen nemen we nog even pauze aan de rand van het water. Een glaasje Glühwein…. Lekker! We stellen ook vast dat er heel veel modder paden zijn en mijn broek tot aan mijn knieën vol met modder zit.

We hadden geluk, nog een km of 2 voor we bij de auto waren en pas daarna ging het erg hard regenen. Een topdag om naar terug te kijken. Zeer mooie route, zeker ook in het voorjaar en zomer aan te bevelen omdat er vele bloemranden zijn langs de paden door de polder.

Dagwandeling Sint Jansberg

17 december, 18 km droog 7 graden

Een nieuw gebied ontdekken….er is zoveel moois in Nederland te vinden. Vandaag vanaf Breedeweg, een plaatsje ten zuiden van Groesbeek.

Van: de Mooiste Routes: Sint-Jansberg en de Bruuk

En ja heus …we gaan over de Sint Jansberg. Dus lekker veel hoogteverschillen, maar ook langs de meanderende Leigraaf. In de beschrijving staat het al, het kan drassig zijn. Dat was het, door vette gladde klei en centimeters ver in de modder zakken. Mijn nieuwe schoenen hebben de proef doorstaan, ze zijn waterdicht. 😉

Vlnr Bart, Gerard, Betsie en Dina

Vanaf Breedeweg gaan we snel de natuur in. Een smal pad dat langzaam stijgt. Kiekbaergse pad, heet het daar. We hebben in de verte zicht op de bossen van de Sint Jansberg en aan de andere zijde Het Reichswald. (Vandaag moet je heel goed kijken…)

Al snel komen we in de bossen van de Sint Jansberg. We klimmen en dalen en merken op dat het hier heel stil is. Als we onze gesprekken even stoppen horen we alleen de druppels van de mist naar beneden vallen. Ook in deze wintermaand zijn de beukenbomen, met stammen als olifanten poten, erg mooi om te zien. Het bladerdek op de grond heeft nog de mooie oranje bruine kleur

Nu komt het deel van de route waar ik nog niet geweest ben. We gaan over de helling bossen langs de Diepen. Een moerasachtig gebied waar het water zich verzamelt. Ook komen we in het Duitse deel van de route bij het boscafe Merlijn.

We vervolgen de route langs de grens en komen in natuurgebied de Bruuk. Een klein natuurgebied met vele grassoorten. Om die te zien zullen we hier nog eens in het voorjaar teruggaan. Daarna gaan we ook langs de Leigraaf. Een erg vochtig gebied, tegen de afzetting aan proberen we uit of de schoenen daar wel droog blijven. Nog niet zolang geleden zijn de werkzaamheden bij de Leigraaf afgerond.

De paden hebben de mooiste namen….

In Breedemarkt sluiten we onze heerlijke wandeldag af met ons etappe drankje. Een supermarkt, gecombineerd met café met allemaal hele blijde medewerkers….😀.

Dagwandeling Stippelberg

11 december, 18 km, droog af en toe zon 6 graden

Weer een schitterende route vandaag door het zeer bosrijke gebied vanaf natuurpoort Nederheide.

Route Stippellijntjes van De Mooiste Routes

De zon kwam net door de wolken, toen we bij de parkeerplaats aankwamen. Een beetje nevel, een boom op de voorgrond, zo kan onze dag beginnen.

De Stippelberg is een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden ten noorden van Deurne en ten noordoosten van Helmond. Een voor mij onbekend gebied. De Mooiste routes heeft hier een prachtige route gevonden over kleine eenmans paadjes door dennenbossen en gemengd bos.

We komen langs de blikken emmer. In de tijd van Napoleon brachten Franse landmeters dit gebied in kaart met behulp van een lange paal op een hoog stuifduin. Het gebruik van de blikken emmer zou zijn ontstaan aan het einde van de 19e eeuw, toen de Heidemij hier uitgebreid bomen plantte voor het stuthout dat in de Limburgse mijnen nodig was. Volgens de verhalen werd er op de emmer geslagen om de schafttijden aan te kondigen.

In dit gebied bevindt zich de Milheezerbreuk. Hier stuit het grondwater op een bodemlaag die geen water doorlaat, zodat het water een uitweg zoekt. Dit kwelwater heet wijst. Een belangrijk deel is droog, hier groeien de dennen. In het natte gedeelte zijn loofbomen te vinden.

We komen ook door een klein heide gebied en langs een plas die is ontstaan door zandwinning. Een echte aanrader, deze wandeling!

Zin een keer mee te gaan? Vrijdag 17 december is er weer een wandeling. Je bent van harte welkom