Camino français Los Arcos

26 april, 25,3 km, droog half bewolkt 17 graden van Vilatuerta naar Los Arcos

Een wonderschone etappe met als bijzonder hoogtepunt…Irache met de wijnfontein. En de dag van de keuze. Ga je van Estella naar Luquin of naar Villamayor?

Wij hebben gekozen voor Luquin, waarbij we de groene route hadden die over de bergtop Montejurra gaat.

Gisteren sliepen we in albergue Etxuerdina en we hebben het menu van herberg Casa Magica gekozen. Dat was bijzonder lekker. Een vegetarische paella, met de complimenten voor de kok.

Bij vertrek van de herberg gingen we door de grote stad Estella en naar Irache om later bij de wijnfontein uit te komen. Dit deel van de route is vrij vlak en strak en in 2 uur waren we daar. Eerst komen we langs een smederij met ook camino sieraden. Elly en Hennie kopen een schelpjes met een hartje. Bij de ingang zie je een smeedijzeren Jacobus, die op dit tijdstip van de dag een mooie schaduw geeft.

De wijnfontein bij Irache heeft twee tuiten, één met water en de andere met wijn. Het is de enige wijnbron die langs de hele route van de Camino bestaat. Elke dag wordt de fontein gevuld met ongeveer 100 liter jonge rode wijn, om de dorst van de pelgrim te lessen en hun reis draaglijker te maken.

We tappen allemaal wat, een klein beetje in je drinkfles.

Na de wijnfontein gaan we over de groene route, eerst door het bos, later over paden die maar blijven stijgen.

We zien het dal en de paden naar Villamayor de Monjardin liggen. Intussen is de zon gaan schijnen en die tovert het landschap nog mooier. Het is net of we door een schilderij lopen.

Na 14 km komen we in Luquin aan. Toe aan een goede pauze en ze hebben bij het restaurant tortilla. Met een stuk brood erbij is het een prima lunch. Na Luquin gaan we over een smal pad naar de route terug. Waar we naar Luquin helemaal alleen waren, komen we dan weer andere pelgrims tegen. Gezellig, we beginnen de mede wandelaars te herkennen.  De laatste 9 km zijn glooiend over een prachtig pad. De gewassen zie je per dag groeien.

Bij een “foodtruck” hebben we een laatste pauze. Zo leuk! In de “middle of nowhere” een plek om nog even te rusten en wat te kopen. Die laatste rust doet ons goed.

En wat denk je van velden met klaprozen? We laten al die indrukken op ons inwerken.

We lopen door tot de kerk van Los Arcos.Tijd voor het etappe drankje. We hebben het verdiend.

Camino français Vilatuerta

25 april, 18 km, half bewolkt 14 graden van Puente la Reine naar Vilatuerta

Na de 25 km van gisteren is een dag met 18 km een welkome afwisseling. Het heeft ook voordelen een keer een lange afstand,   je bouwt extra conditie op en 18 km gaan dan makkelijker. De heuvels volgen elkaar gewoon op, zodat het stijgen en dalen toch wel in de benen blijft.

We hebben in albergue Estrella Guia overnacht. Een zeer gastvrije, schone herberg gerund door Argentijnen. Met ook nog een prima ontbijt gaan we op weg. Zeker aan te bevelen!

We passeren de oude romaanse brug “Puente la Reine” over de Rio Arga. Het is deze morgen prachtig licht, die de moderne brug met de N111 laat spiegelen.

Met vertrek hebben we eerst een paar vlakke km’s en merken op hoe gemakkelijk die gaan. Al gauw gaan we flink stijgen naar Maneru een dorp na Puente la Reine. Het lukt ons om in de cadans te blijven. In feite betekent dit dat je de snelheid en grootte van je passen zo aanpast dat je gewoon door kunt lopen.

Ook naar Cirauqui blijft het stijgen. Dit dorp op de top van de heuvel zie je al van verre liggen. Het is wonderschoon. We zien wijn ranken die in blad komen afgewisseld met velden vol koolzaad.

In Cirauqui loopt de Camino onder de kerk door. Precies daar kun je een stempel zetten. Cirauqui is een mooi oud dorp, we zien er ook een oude pelgrims paal van 1639. Hoeveel pelgrims zouden hier al langs gekomen zijn?

We vervolgen onze weg naar Lorca. Onderweg zien we een stalletje waar je wat kunt mee nemen, fruit, koekjes en dat voor “donativo”, je geeft wat het je waard is. Daar word je als pelgrim blij van. We zien steeds meer pelgrims die helemaal ontspannen zijn. Ik zie het ook in onze groep. Zelf ga ik met een vrouw uit Saudi Arabië zingen. “One day over de Rainbow”. Het voelt heel verbindend.

Ook voor Lorca is het acueducto canal de Alloz. Ook deze omgeven met de koolzaadkleuren.

We vinden een fantastische plek voor onze lunch. Een mooiere plek kunnen er ons niet inbeelden. Aan het water, uit de wind, met dit uitzicht. Het leven van een pelgrim…….

Lorca ligt dichtbij de A12 en de N111. Voor de pelgrims hebben ze speciaal tunnels gemaakt. Deze is door de lichtinval wel heel bijzonder.

We zijn lekker op tijd in Vilatuerta. Bij de bakker, verkopen ze ook bier. Deze keer neem ik tostada 0%. Lekker. Voor ieder proost op deze mooie dag!

Camino français Puenta la Reine

24 april, 26,4 km bewolkt en droog 11 graden, van Pamplona naar Puente la Reine

Een hoogte punt van de Camino français is het bereiken van de Alto del Perdon, die vind je halverwege Pamplona en Puente la Reine.

Ik zeg altijd, als je deze top hebt bereikt komt de rest ook wel. “Vandaag ben ik gaan lopen,  ik zie wel waar ik kom”. Het geeft voldoening en vertrouwen. Ook al was het door de lengte van de etappe een zware dag.

Het was de eerste keer dat we niet in de herberg gingen ontbijten. Zo kwamen we terecht bij een ontbijt zaakje tegen over het stadhuis. Een dame runde deze zaak en liet alle mensen voor gaan.. Ach ja, we kunnen wachten en de koffie smaakte erg  lekker. Daarna was het nog wel 5 km om de stad uit te komen. De route van vandaag op de grote borden. Kan niet missen. In de stad is het altijd goed opletten,  niet de weg kwijt te raken. In Pamplona hebben ze de gele pijlen vaak wat hoger geplaatst. En we wennen eraan..bij elke kruising even goed kijken.

Mooi is het als we de stad uit zijn en tussen de gele velden door omhoog gaan klimmen. Een lint van pelgrims loopt voor en achter ons. We boffen weer, de voorspelde regen voor de eerste uren was alleen maar de dreiging van de donkere luchten.

Voor ons zien we Zariquiegui liggen. We zijn dan al halverwege de stijging. Tot hier gaat het ook al pittig omhoog. De gewassen zijn aan het groeien. Een klein verschil in kleur geeft aan waar een ander veld begint.

Als we terugkijken zien we allemaal kleine stipjes omhoog klauteren. Pamplona laten we achter ons. Het is hard werken om boven te komen.

In Zariquiegui is een klein winkeltje en een paar stoelen om even te rusten. We gaan ook de kerk binnen. Een betrokken mevrouw geeft ons een stempel. Ze kijkt ons aan en wenst ons “buen camino”. Een klein gebaar, voor mij voelde het als zegening.

We klimmen verder naar Alto del Perdon. De velden en uitzichten wisselen voortdurend. Het is inspannen en echt genieten van alle stappen die we zetten. Ook voor mij een mijlpaal!

Afdalen naar Uterga is misschien nog wel zwaarder. 250 meter dalen over een afstand van 3 km en dat over losse stenen. Hier en daar verstevigd met grote traptreden.

Waar de andere pelgrims ineens zijn? We hebben het rijk alleen. Een oneindig pad naar de verte. “Vandaag ben ik gaan lopen” Zo voelt dat dan.

We dalen verder af naar Puenta la Reine. Een pad naast de snelweg, die zo naar beneden duikt. De eerste zon van vandaag voelt gelijk warmer. Het koolzaad kleurt nog mooier geel.

Deze mooie dag zit erop.

Camino français Pamplona

23 april, 22 km, veel regen 8 graden, van Zubiri naar Pamplona

Gelukkig is er geen sneeuw hier geweest, maar een hele dag regen met maar 8 graden is niet makkelijk. Een etappe met niet veel hoogteverschillen, maar het stijgt en daalt steeds over kleinere stukken.

We starten met onze regenkleding aan. Een regenjas en broek, een poncho met halve mouwen, poncho’s met rits, voor ieder wat hij/zij fijn vindt. Met gamachen of voor mij mijn “regenpijpen”.

Niet ver na Zubiri zien we de magna fabriek, hier wordt al jaren magnesium oxide geproduceerd. We komen er langs en we dalen een grote trap af.

Het is te koud om te pauzeren. We dachten we lopen door tot Zuriain, waar ik al jaren kom om te pauzeren. Ik had ook verteld dat we daar heerlijke broodjes zouden kunnen kopen. Wat denk je dicht….Nu weet ik waar die uitgemergelde pelgrim vandaan komt.🤔

Het Camino pad loopt ongeveer langs de grote weg, de N135. We horen het wel, maar het is ver genoeg. Het is er erg mooi. Een smal pad, met hier en daar gevaarlijke afdalingen. We moeten zelfs naast het pad lopen om niet uit te glijden. En wat denk je van de volop bloeiende judaspenning. Ook al regent het, we zien wel de mooie kleine dingen, die onze dag zo aangenaam maken.

Na 13 km vinden we uiteindelijk een overdekte plek om even wat te eten. Dat is darn zo fijn, het voelt alsof dat precies op het juiste moment is. Even zitten, rusten en wat eten. Dat is toch ook al genoeg? Daarna kunnen we met goede moed verder.

In Villava vinden we voor het eerst een cafe die geopend is. Het lijkt of je dan al Pamplona binnen komt, dat is toch echt nog 4 km!

Door de stad Pamplona en we komen bij het centrum aan. Pamplona is een vestingstad en dat kun je zien aan de enorme grote verdedigingswerken.

Deze regen etappe zit erop. Trots dat we ook dit kunnen. Gewoon doorgaan…het is tenslotte altijd “weer”

We zijn om 15 uur in Pamplona. Nog net op tijd voor een menu. Het was erg goed, en dat voor €17,50. Direct na de stadspoort aan de linkerhand.

Camino français Zubiri

22 april 23 km, 2-8 graden, hele koude wind

De grote hoogteverschillen van de 1e 2 dagen waren er niet, wel steeds stijgen en dalen op onze weg van Ronchesvalles naar Zubiri.

Gisterenavond gingen we voor het eten naar de pelgrims mis. Er werd gezongen en alle pelgrims mochten naar voren komen. We kregen de zegen mee, voor onze pelgrimstocht. Pelgrims uit vele landen, waaronder ook Rusland, Korea, Hongkong, Canada, België, Australië enz. En dan vanmorgen wakker worden met muziek “imagine all the people”. Het raakte me, als pelgrims samen op weg.

Nog 755 km te gaan zien we op de Camino paal vlak na onze overnachting. We gaan naar Burgos, dat is ongeveer 300 km. Het gaat over dag voor dag en zelfs stap voor stap. Misschien wel 1.000.000 stappen. Gewoon beginnen…….

Vandaag hadden we 2 alto’s Alto de Mezquiriz op 955 meter en alto Erro op 810 meter. Alto’s zijn de namen van de bergen. Net na Burguete gaan we over een rivier Rio Urribo.

We passeren vandaag vele dorpjes, zoals Burguete,Espinal en Viskarret en Linzoain. Die dorpjes lijken tegen de bergen geplakt.

Voor een groot deel van deze wandeldag lopen we door de bossen. Mooie paden, we hebben het gevoel dat die speciaal voor de pelgrims zijn gemaakt. Of hele oude paden, die lijken uitgesleten door de vele voetstappen. Het jonge frisse groen is een lust voor het oog.

Een van de bekende punten is bij het passeren van Rio Erro vlak voor Viskarret. Grote stapstenen met flinke afstand tussen de stenen. Geconcentreerd gaan we erover.

De meeste uitdaging vandaag is de daling van Alto de Erro naar Zubiri. Van 810 meter naar 520 meter hoogte in 4 km. Dat is geen eenvoudig pad. Leistenen die schots en scheef liggen. In deze groep zijn er een aantal die heel makkelijk dalen, in eenum van tijd waren die beneden. Of behoedzaam, zo komen we er ook.

Moe en zeer voldaan komen we in Zubiri aan. Tijd voor ons etappe drankje.

Camino français naar Ronchesvalles

21 april, 14,4 km zonnig 13 graden

Wat een geweldige dag! Als je in deze omgeving loopt en je hebt een strak blauwe lucht zijn ook deze hoogtemeters goed te doen.

Vannacht hebben we met 4 personen in een Tippy tent geslapen. Werden we in Saint Jean gewekt door muziek, vanmorgen waren het de paarden en een haan die kraaide. Met een kruik en mijn mummy slaapzak tot over mijn oren en een dik dekbed was het een prima overnachting. Valerie zorgde voor een goed ontbijt. We zijn klaar voor een mooie wandeldag.

Met de taxi worden we terug gebracht waar we gisteren gebleven waren. Bij de Virgin de Orrison. Zo zien we dat er heel veel pelgrims onderweg zijn. We tellen er 270. Hier is Ronchesvalles is het ook vol. Het laatste bed ging zojuist weg. Als we beginnen is het best nog fris, maar al zo mooi!!!

Weldra gaan we van de weg af over een graspad. Nu met dit heldere weer goed te zien. Bij mist is het lastiger. En zeker als er sneeuw zou liggen. We boffen zo! Er schijnt hier over een paar dagen een pak sneeuw te vallen met maxima van 3 graden…..we gaan het zien.

Op het hoogste punt, Col de Leopold, hebben we de keuze. Gaan we over het pad dat is aangegeven met een vraagteken (=moeilijk en heel zwaar) of over de weg? In 4 km 400 meter dalen is heel veel en uit ervaring adviseer ik over de weg. Bij dit punt is het dan linksaf. Dat is dan vooral over de weg ipv stijl naar beneden door het bos.

Het is er erg rustig en ook mooi.  De weg voor ons alleen, de wereld aan onze voeten. Waarom zouden we daar niet stil staan.

Vlak voor Ronchesvalles komen we bij een kerkje uit. Nieuwsgierig als we zijn, gaan we even kijken of die open is. Helaas gesloten….maar wat een mooi licht door die gekleurde ramen.

Het laatste deel naar Roncesvalles is door een bos, en dan komen we bij het klooster van Ronchesvalles. Daar kunnen heel veel pelgrims slapen. Misschien 300 of 400? Keurig verdeeld in kleine compartimenten van 2 stapelbedden.

We schrijven ons in en dan gaan we naar een nabijgelegen bar/restaurant voor ons etappe drankje. Dat is verdiend, ieder gaat goed voorbereid op pad.

Camino français dag 1

20 april, 12,7 km, zonnig 17 graden van Saint Jean Pied de Port naar Virgin d’Orrison

We zijn gestart met onze camino. Een lang gekoesterde droom, de uitdaging van de Pyreneeën, ontmoetingen, reflectie, voor ieder persoonlijk een motivatie. Van Saint Jean Pied de Port naar Burgos.

Na relaxte treinreizen zijn we gisteren in Saint Jean Pied de Port aangekomen. We zijn vlnr Mieke, Peter, Henny, Ina, Berreke, Elle en Elly.

De ontvangst bij Beilari is er  een die ik elke pelgrim onderweg zou gunnen. Een familie gevoel dat wordt bevorderd door een kennismakings spel. Alsof we een bal naar elkaar toe gooien en dan noemen we onze naam. Zeker is dat we ons welkom voelen.

Na een goede nachtrust en idem ontbijt gaan we op pad. We hebben geen haast en gaan eerst een stempel halen op het pelgrims kantoor, o.a. Elly krijgt informatie mee over de hele route naar Santiago. Daarna klimmen we de Citadel op voor een mooi uitzicht over Saint Jean Pied de Port.

Dan gaan we op pad. De route de Napoleon is open, het is zo helder weer dat we de bergen goed kunnen zien. We ervaren bij onszelf meteen al de “Camino smile”. Intens tevreden over dat we echt wel die 1000 meter kunnen stijgen.

Het laagste punt in Saint Jean Pied de Port is de rivier op ongeveer 100 meter. We gaan ook nog even de kerk in en steken een kaarsje op voor degene die onverwacht niet mee kon gaan. En voor een dierbare, die ook wel een kaarsje kan gebruiken.

We kijken werkelijk onze ogen uit. Het ene vergezicht is nog niet aan onze voeten gelegd of er komt alweer een ander. Je kunt je het bijna niet voorstellen. Gisteren nog in Nederland, nu onderweg. Ook ik realiseer me dat het niet vanzelf sprekend is dat het zomaar weer kan.

We gaan deze keer Orrison voorbij……toen ik wilde boeken was echt alles vol. Wel gaan we er pauzeren. Zo een mooi plekje in de zon, is geen straf.

Dat het vol was, had ik nog nooit meegemaakt. Maar zoals altijd op de Camino vinden we een andere oplossing. Joseph van Beilari kent iemand in Gamarthe. We gaan dan vandaag nog 4 km verder, naar Virgin de Orrison.

We worden er opgehaald met de taxi en gaan naar Gamarthe. Je ziet het, altijd wel een oplossing.

Nu we hier zijn, is het ook speciaal. We slapen met 3-en in een tippie tent, wel op een bed, dat scheelt. Vannacht wordt het 5 graden, ben benieuwd of ik het te koud vind. We krijgen een etappe drankje, zitten in de zon, hebben een buiten douche…….. En straks gaat Valerie van Maison Ituria (bron) voor ons koken. We worden verwend.

En morgen worden we naar Virgen de Orrison gebracht. Die beleef je in de auto anders dan te voet. We gaan verder waar we gebleven waren.

Dagwandeling Drunense Duinen

13 april, 17 km, zonnig 23 graden rondwandeling vanaf Giersbergen

Een van mijn favoriete rondwandelingen is een rondwandeling over de Drunense Duinen. We starten in Giersbergen en gaan dan over de binnenrand van het wandelroute netwerk naar de Roestelberg, Bosch en Duin en weer terug.

Op de wandelroute netwerk kaart kun je de nummers lezen. Via de gele pijlen op de groene vlakken vond je de route. Ook gemakkelijk te vinden op de site van Visit Brabant.

We gaan op pad met Sjan, Lida, Leo, Monica en Jeannette.

Al die jaren dat ik al over de Drunense Duinen loop, heb ik nog nooit zoveel water gezien. Hier en daar zelfs de wandelpaden onder water en moeten we slalommen om een min of meer droog pad te vinden. Je ziet ook aan het donkere zand dat het niet zo lang geleden nog veel natter was.

Je zou het niet zeggen maar het is zeker niet vlak en dan door het losse zand ploegen valt niet mee. Een goede test voor de komende Camino en de Dutch Mountain Trail!

We vinden het erg prachtig. Op deze zaterdag zijn er meer wandelaars onderweg, die zie je vooral bij de restaurants en dan een paar km er vandaan. Ook bij de bossen is hier en daar veel water. De bomen hebben natte voeten. Ook zien we schaapskudde met een herder.

Deze heerlijke wandeldag eindigen we waar we zijn begonnen. Bij de Drie Linden in Giersbergen. Terrassen vol, mensen die net als wij van het voorjaarsweer genieten.

NS wandeling Cuijk Nijmegen dag 2

9 april, 17,4 km, 10 graden veel wind, droog. Van Groesbeek naar Nijmegen

Ook deze dag is er een met volop hoogteverschillen, zelfs meer dan gisteren. Zo hebben we de oude Zevenheuvelenweg getrotseerd en de Duivelsberg.

Na een uitgebreid ontbijt en een goede nachtrust gaan we uitgerust starten met een nieuwe wandeldag.

Aanzienlijk kouder vandaag met een temperatuur verschil van 10 graden. Om te wandelen prima, net te koud voor de zomerkleren. We hebben stijgende en dalende paden langs open velden. Net een stukje van de boer, tussen prikkeldraad, en met mooie uitzichten. Bomen in bloei groen dat in alle kleurschakeringen aan de bomen komt.

Hier op de ns wandeling is het heel goed opletten. Dan weer volgen we het Pieterpad, dan weer het grote rivieren pad, ook rood wit. Vooral op de Duivelsberg is het belangrijk de route goed te lezen of de GPX tracks te volgen.

Dan komen we bij de Duivelsberg. Voortdurend echte kuitenbijters. De ene trap of heuvel ben je nog niet af, of er ligt een nieuwe voor je. We kunnen het allemaal……

De Duivelsberg is tot 1949 Duits bezit geweest. Door grenscorrecties werd het gebied bij Nederland getrokken. Waar de naam vandaan komt? Er zou op de top een offerplaats voor heksen hebben gelegen…..

Via Ubbergen en Berg en Dal komen we aan de oostzijde van Nijmegen. We lopen hoog en hebben zicht op de Ooijpolder en de Waalbrug.

Zo gaan we op weg naar de Barbarossa ruïne en de prachtige Sint Nicolaas kapel. Een enthousiaste vrijwilliger vertelt ons over het ontstaan van de kapel. We hadden niet verwacht dat hij zoveel details zou vertellen…. uiteindelijk heb ik gevraagd hoe lang het zou duren en was het zo afgelopen…..

We lopen door naar de Stevenskerk en gaan daar voor ons etappe drankje. Deze heerlijke dagen zitten erop.

2 dagen die zijn omgevlogen. In ontspanning al die km’s en heuvels bewandeld. We kijken er met veel plezier op terug.

NS wandeling Cuijk Nijmegen dag 1

8 april 2024, droog en veel zon 20 graden, van Cuijk naar Nijmegen

Deze 2 daagse NS wandeling is zeer geschikt om eens 2 dagen heuvels te oefenen en dat nog wel in de omgeving van Nijmegen. Vandaag met de heuvels over de Mookerheide en de Sint Jansberg.

Vanaf station Cuijk gaan we naar het veer en steken de Maas over. Met 7 wandelaars deze keer, vlnr Marion, Sylvia, Mieke, Marjo, Monica, Henny en Jeannette. Een mooie oefening voor de camino’s die komen gaan, de Portugues en de Primitivo. Met dit mooie weer……we hebben er zin in, laat die heuvels maar komen.

Na de pont komen we al snel bij de Mookerheide. Cuijk in de verte te zien. We zijn nog maar net onderweg of we ervaren al de rust. Op deze maandag zijn er bijna geen wandelaars onderweg. De Mookerheide, ligt op een uitloper van de Nijmeegse stuwwal, een heide terrein met  ook veel brem.

Na de Mookerheide komen we bij de Sint Jansberg aan. De Sint Jansberg is een voormalig landgoed dat is bezaaid met helling bossen,omgeven door houtwallen. De hoogste punten zijn de Kiekberg (77 meter) en de Sint Maartensberg (66 meter) Op de zuidhelling zijn beekjes te vinden en hele hoge trappen.

Het ontluikende groen is een lust voor het oog. De beuken laten hun eerst bladeren zien. Die zijn nog zo mooi doorschijnend. De bramen beginnen en hier en daar treffen we ook nog modder paden. We komen langs een gletchertong uit de Ijstijd. We zien ook stenen uit die tijd liggen, de morenen.

Dan is het nog een stukje door de bossen voor we in Groesbeek zijn. We komen een jonge man tegen, die heel veel weet over de bevrijding in 1944 toen vele parachutisten er landden. (Market Garden) Daar op die hoge vlakte zijn informatie borden te vinden.

Ongeveer 2 km voor het eindpunt nemen we nog even pauze. Een boomstam geeft ons de gelegenheid even te gaan zitten. Wat heeft een wandelaar nog meer nodig? Een zitmatje of vuilniszak en je stoeltje staat voor je klaar

Na ruim 15 km komen we in Groesbeek aan. Wat een warme bad om dan ontvangen te worden door Tony en Andre met het etappe drankje en heerlijke versnaperingen. We voelen ons verwend.

Brabants vennenpad dag 4

3 april, 22 km, droog 13 graden van Collse watermolen naar station Heeze

De route begint met een flinke stuk langs de Kleine Dommel. Bij alle voorgaande wandelingen was het stuk direct langs de Dommel niet te doen door de hoge waterstand, ook nu gingen we proberen dat voor elkaar te krijgen. Nog geen 100 meter verder gingen we terug, zoals je hieronder kunt zien. De groene lijn is het Brabants vennenpad, de rode het wandelroutenetwerk. Wij hebben daar de blauwe stippellijn gevolgd, dat is het fietspad.

Dat is dan altijd handig met deze Topo GPS app, daar kun je ook een alternatief vinden.

Vlnr Dina, Anne-marie, Margareth, Gerard, Elly, Bernadette, Ingrid en Frans

Zo komen we ook bij het kasteel van Geldrop uit en wat is na 6 km een goed idee? Koffie in het theehuis van het kasteel van Geldrop.

Het mooiste deel van deze etappe is een wandeling over de Strabrechtse heide. Na 10 km zijn we daar en was onze lunch gepland in restaurant De Plaetse. Daar voor zien we boswachters aan het werk en we overleggen of de geplande route te doen is. Zeker niet, zegt hij. De route voor het Scheidingsven is te nat. Wel kun je er net doorheen als je de route na het Scheidingsven kiest en daarna hogerop over de Galgenberg. Een stuk om, maar bijzonder mooi. We zien vrijwel overal nieuwe vennen. We kunnen er hier en daar net langs.

Het laatste deel lopen we door de Herbertusbossen terug naar Heeze. Omdat we al op 18 km zaten, hebben we ons afgevraagd, nemen we de kortste weg of de mooiste? Wij zijn allen fans vande natuur en kiezen voor de ontluikende bossen. Zo gaan de km’s erg snel.

Dichtbij het kasteel van Heeze vinden we een bar voor ons etappe drankje. We vinden unaniem dat het Brabantse vennenpad erg mooi is.

Brabants vennenpad dag 4

3 april, 22 km, droog 13 graden van Collse watermolen naar station Heeze

Vlnr Dina, Anne-marie, Margareth, Gerard, Elly, Bernadette, Ingrid en Frans

Voy de Vezelay aankomst

23 maart, 19,4 km bewolkt later zon, 15 graden van Larceveau naar Saint Jean Pied de Port

Een glooiende route langs de D522 die naar Saint Jean Pied de Port gaat. De camino gaat over mooiste paden, dan weer rechts dan weer links van de weg.

We kennen zeker hoogte verschillen, we vinden het allemaal meevallen. Ik denk dat we eraan gewend raken, het is net of we op vleugels lopen. Marianne zegt zelfs ik zou nog dagen door kunnen lopen…..

Vlak na ons vertrek komen we bij een uitdaging aan. Een brug weliswaar, maar zonder leuning en de stapsteen ernaar toe was heel glad en lag schuin de andere kant op. Hilde was voorop gegaan en waarschuwde ons. Samen helpen we elkaar er over heen.

Het is een zeer aangename temperatuur om te lopen, precies het weer dat Ellen had gehoopt. De paden hoog boven de weg of een zeer rustige weg langs de dorpen.

De enige plaats met mogelijk horeca is Saint Jean le Vieux. En ja hoor, de zon gaat voor ons schijnen en we zitten zelfs nog op het terras.

Dan is het nog 4 km naar Saint Jean Pied de Port. Vooral dalend met in het laatste stukje nog een flinke klim. We wachten en bemoedigen elkaar om zover te komen.

Wauh, wat ben ik trots op deze kanjers. Ieder op zijn manier, zijn Camino. We vieren dat we er zijn, en dat voor de poort van Saint Jean Pied de Port.

Samen lopen we naar beneden en gaan naar het pelgrims kantoor voor de laatste stempel. En voor  Dike….? Zij gaat verder naar Santiago. “Als ze het nu niet doet, gaat het er niet van komen” Wat een dapper besluit. We wensen haar heel veel succes en buen Camino.

Natuurlijk gaan we voor ons laatste etappe drankje. Terugkijkend op een mooie en soms zware camino, nieuwe vriendschappen, nieuwe herinneringen.

En onze voeten???? Ra, ra van wie zijn de voeten? Afgeplakt uit voorzorg en/of om de blaren te verzorgen…..

Een van de speciale momenten in Saint Jean Pied de Port is verblijven in albergue Beilari. Joseph en Jaklin verwelkomen ons hartelijk. Een thuiskomen en voor de vertrekkers naar Santiago een warme deken. Zo zullen we ons dat zeker herinneren.

Dag Saint Jean Pied de Port, tot een volgende keer.

Voy de Vezelay dag 15

22 maart, 16 km, zeer zonnig 24 graden van Saint Palais naar Larceveau

Volgens het boekje van Miam Dodo de zwaarste etappe met de meeste hoogteverschillen. Dat hebben we ook zo ervaren. Het eerste stuk direct na Saint Palais hebben we op advies van de mevrouw van chambre d’hote Escondeur niet gedaan. Dat zou te zwaar zijn. (Voor lezers die dit ook gaan lopen, blijft de Gibraltar weg volgen)

Na het goede ontbijt en de goede raad over de route gaan we op pad.

Het is nog mistig als we vertrekken.Dat vinden we wel jammer, we zien dan net niet in welke mooie omgeving we lopen.

Brug over La Bidouze in Saint Palais

Het wordt nog mistiger als we hoger en hoger klimmen. Dike verdwijnt bijna in de mist.

De mist trekt op, eerst nog hier en daar wat laag hangende mist. Wij zijn er al boven uit gekomen en we zien een prachtige natuur onder ons verschijnen. We realiseren ons dat we boffen met zoveel mooi weer.

Het hoogste punt is bij Chapelle de Soyartz op 295 meter. De paden die er naar toe leiden zijn leistenen. We kunnen er in alle richtingen kijken. Een moment om van te genieten. Er staan bankjes waar we dankbaar gebruik van maken.

Na deze prachtplek dalen we af naar 123 meter. De afdaling is goed te doen en ook hier is het erg mooi.

Vlak voor Ostabat nemen we onze lunchpauze.

Na nog weer een stijging komt Ostabat in zicht. Al van verre te zien en te herkennen aan het statige witte kerkje.

We hadden verwacht daar wat te kunnen drinken…..net als we eraan komen is de bar/winkel gesloten. Wat zijn we blij met het broodje met gebakken ei wat we deze morgen meekregen. Dan maar doorlopen naar Larceveau. Nog 4 km te gaan. Inmiddels is het warm en waar het lijkt vrij vlak te zijn, voelt het als heuvels.

We zijn bijtijds in Larceveau. Deze keer slapen we in een hotel, Hotel Espelet. Goed uitrusten voor de laatste wandeldag….op naar Saint Jean Pied de Port.

Voy de Vezelay dag 14

21 maart 27,4 (!) km, van Orion naar Saint Palais

Een pittige dag door de afstand en ook de hoogteverschillen!

Meer dan gepland door de afstand van ons overnachtings adres in Hospital d’Orion, dat was 1 km extra. En ook nu bij het eindpunt, volgens Organics in Aicitris, chambre d’hote Escondeur ligt vanaf Saint Palais nog 1 km verder. Deze dappere dames kozen voor Saint Palais de 2 km langere route, omdat we anders langs een drukke weg zouden moeten lopen.

We vertrekken lekker vroeg. De dames van Les Etoiles D’orion runnen een kinderdagverblijf en daardoor kunnen we  vroeg ontbijten. Een klein stukje terug en we zijn alweer op de route. Zeker ook niet de kortste, dat zou over de drukke D23 zijn. Toen we op de route zaten, lag de eerste grote heuvel voor ons klaar. Flink stijl, en met lastige stapstenen en ook weer modder. We letten goed op, maar kunnen toch niet voorkomen dat er een onder uit glijdt.

Het is hard werken om boven te komen. We kunnen het en zijn best trots dat het iedere keer weer lukt. Je denkt dat je er bent en dan nog kan er weer een heuvel bij.

De eerste stijging was van 135 naar 225 meter, vlak daarna een daling naar 133 meter en gelijk weer een stijging naar 209 meter. Zo gaat het door tot Sauveterre. Het is bijzonder mooi onderweg. Vele bloemen, de bomen worden ieder dag groener. Ook zien we pelgrims palen, die van oudsher, de richting wijzen. De pelgrims leggen er hun steentje bij.

Sauveterre ligt aan de rivier en volgens de GPX tracks zouden we langs de rivier kunnen lopen, die zoeken we op en denken dan nog dat we blij zijn dat we de gemarkeerde route niet hoeven te volgen. Die gaat namelijk een hele hoge trap op, terug naar de kerk. Wat denk je…..we kunnen niet langs de rivier en moeten terug naar de hooggelegen kerk. Pffff. Natuurlijk hebben we daar vandaan prachtig uitzicht!

Na Sauveterre is het glooiend. We lopen over rustige wegen en hebben het gevoel dat we worden omarmd door de heuvels. Het pad naar Saint Palais is een verrassing, geplaveid, licht dalend. Ook wat komt dat goed uit! We zijn er moe van na al die lange km’s.

Er staat ons een koud etappe drankje te wachten. Wat smaakt dat!!!

Het grote voordeel van chambre d’hote is dat je niet meer de deur uit hoeft te gaan. Na zo een lange wandeldag voelt dat als een kado. Zomaar aanschuiven en smikkelen maar…..

Voy de Vezelay dag 13

20 maart, bewolkt, 22 graden van Orthez naar Orion 13 km

Een relaxte dag, wat afstand betreft met flink wat hoogte meters. Nog niet heel hoog,maar wel steeds meer heuvels.

We beginnen de dag met een ontbijt in de…… operatie kamer. Hotel La Bat is een oud ziekenhuis en we vonden het heel hilarisch om daar te verblijven. De verlichting was nog blijven hangen.

Vlak bij het centrum van Orthez gaan we over de “Pont Vieux”. De Pont-Vieux is het monument van de stad Orthez dat op het wapen staat. De centrale stenen boog werd in de 13e eeuw gebouwd. Deze versterkte brug maakte de economische ontwikkeling van de stad mogelijk door een van de zeldzame oversteekplaatsen van de rivier Gave de Pau te zijn.

We klimmen omhoog van 53 naar 112 meter. Als we terugkijken zien we Orthez onder ons liggen.

We hadden er eigenlijk geen rekening meer mee gehouden, maar we gaan over een onverhard pad, met heel veel modder. Wat kies je dan? Rechtdoor of langs de randen? Meestal kies ik zoveel mogelijk rechtdoor, met minder kans om uit te glijden. Of over schoongespoelde steentjes. Fijn dat we daar samen zijn, zo kunnen we elkaar helpen als het nodig is.

We hebben vandaag maar een dorpje, Sainte Suzanne. Een mooi dorp in een dal op ongeveer 67 meter. Daarna stijgen we steeds verder naar 174 meter. Dat gaat geleidelijk, we voelen het wel. Intussen zien we Sainte Suzanne van alle kanten liggen.

Een eindje verder zien we “accueil pelegrin”. Dat staat uitnodigend. We gaan er naar toe, we hebben behoefte aan even pauze. We hadden het menu van gisteren meegekregen en dat was als toetje een lekker taartje. We vinden daar stoelen, verder niemand te zien, en genieten van de pauze en het taartje.

Het is er prachtig, het ene dal na het andere dal. We kunnen het, al is het soms met moeite. We kijken wat we kunnen en passen ons aan, als het nodig is. Stap voor stap en iedere keer voelen of het lukt.

Af en toe lijkt de zon zijn best te doen om licht te geven aan het landschap. We zien een klein stukje van de Pyreneeën. We vragen ons af……hoe zal dat komende dagen gaan? We gaan het ervaren…..

Als we trek krijgen in onze lunch, komen we bij een adres met een schelp en dat voelt voor ons gastvrij. Ellen belt aan en we vragen of we er even kunnen zitten. Dat kan en even later krijgen we ook koffie.

Bij hospital d’orion zien we deze pelgrim. Allang berust dat hij zo niet verder kan gaan……

We overnachten 1 km na Hospital in Les Etoiles d’orion. Fijn dat we ook hier met 7 kunnen slapen. Wel moesten we tot 16 uur wachten voor we naar binnen mochten gaan, omdat ze ook een kinderdagverblijf runnen. Onder de carpoort, dat wel. Om te wachten was het eigenlijk te koud.

Ze hebben voor ons heerlijk gekookt. Het was een bijzondere dag vandaag. Nog 3 dagen te gaan en dan zijn we in Saint Jean Pied de Port.. We gaan vol goede moed en met gezonde spanning deze uitdaging aan.

Voy de Vezelay dag 12

19 maart, 20 km zonnig van Argelos naar Orthez

De afstand van Hagetmau naar Orthez is zeker 30 km. Dat vinden we te ver en er rijdt een taxi voor onze bagage. Dus stappen we ook in de taxi en laten ons afzetten, 10 km verder in Argelos.

Mijn plan was eerst te overnachten in Sallespisse, maar daar was geen overnachting te vinden. Met een beetje puzzelen vond ik de overnachting in Orthez. Op onderstaande kaart op de middelste lijn ten zuiden van Sault de Navailles. En ja, niet alleen de Pyreneeën komen in zicht ook Saint Jean Pied de Port, zoals op deze kaart te zien is.

Een etappe met weer meer hoogte verschillen dan de dagen ervoor.

We beginnen in Argelos met een bezoek aan de kerk. De glas in lood ramen worden door de zon verlicht, en dat weerkaatst op de muren. Doelen met licht en lichtinval vind ik altijd erg mooi.

De route van vandaag is over meest hele rustige wegen of paden aan de rand van de boerenerven. De bloemen schieten de grond uit, we zien iedere dag meer kleur aan de bomen. Onderweg komen we een man tegen, die vraagt of we koffie willen. We zijn net op pad en we vinden het een beetje vroeg. De geplande pauze is in Sault de Navailles. Omdat we op dat moment aan het stijgen waren, liepen we niet bij elkaar. Ieder vond het geen goed idee om met die man alleen naar binnen te gaan…….

Na Sault de Navailles volgt een prachtige stijgend en dalende weg. In de verte zien we de contouren van de Pyreneeën. Vanmorgen in de taxi was het iets helderder. Toen zagen we sneeuw liggen.

Heel mooi zijn er ook de velden die geel beginnen te kleuren van het koolzaad. En ook bomen die volop in de witte bloesem staan. Het is behoorlijk warm en dat zie je dan ook aan de bloemen.

Vlak bij Orthez beginnen we te danken van 160 naar 65 meter. Dat is zwaar voor de knieën en ook alvast een oefening voor de komende dagen.

We slapen in hotel La Bat, die speciale 4 persoonskamers voor pelgrims heeft. Tijd voor de pelgrims was……..

Voy de Vezelay dag 11

18 maart 20,9 km, zwaar bewolkt 23 graden van Saint Severs naar Hagetmau

We merken echt dat we dichter bij de Pyreneeën komen. Was het tot nu toe in La Landes vooral vlak, nu zijn het lieflijke heuvels als we van Saint Severs naar Hagetmau gaan.

Op onderstaande foto zie je waar we zijn. Het is in het zuidwesten van Frankrijk, morgen komen we in het gebied dat de Pyreneeën heet.

We lopen nog een stuk door Saint Severs en zien dit prachtig beschilderde huis. Het lijkt of er iemand ons staat na te kijken.

Dan gaan we de natuur in. In de ochtend voor en tijdens het vertrek was het aan het regenen. Volgens buienradar zou het snel droog zijn en op een paar druppels na, hebben we het droog gehouden. Het voelt voor ons net of er in Zuid Limburg lopen. Met de maretakken die de bomen versieren en de holle wegen tussen de bomen door.

Van verre zien we het kerkje van Audignon liggen. Zoals de vele kerken is ook dit kerkje open. Zeker de moeite er binnen te gaan. Bij reconstructie werkzaamheden is het tableau te voorschijn gekomen.

Intussen komen er steeds opnieuw andere vergezichten te voorschijn

In Hagetmau gaan we eerst naar het centrum voor ons etappe drankje. Daarna is het nog 2 km naar ons adres aan de chemin de Louilleroun. We worden al verwacht en zeer gastvrij ontvangen.

Morgen gaan we naar Orthez.

Voy de Vezelay dag 10

17 maart, 21,5 km, half bewolkt 24 graden van Mont de Marsan naar Saint Severs

Het begint iets meer te glooien, en de laatste 600 meter naar Saint Severs was een serieuze klim.

Na een goed ontbijt gaan we bij Cathy de deur uit. Een nieuwe dag lacht ons tegemoet. Meteen in de ochtend was het al 16 graden, tijd voor de zomerkleding!

De route naar Benquet gaat deels door het bos en deels over verharde rustige wegen.

In Benquet is op deze zondag morgen een bar open. We zitten op 8 km en dat komt goed uit. Een kopje koffie gaat er wel in. In deze plaats ontmoeten we de eerste andere pelgrims. Ze komen uit Quebec en gaan als vrijwilliger in Saint Jean Pied de Port werken. Altijd erg leuk andere pelgrims te zien.

Chemin de Compostela lezen we op het bord. Santiago is nog ver weg, maar door zo een bord voelt het toch ook dichtbij.

De natuur hier lijkt erg op het vlakke Nederland. Hier in La Landes is het vooral landbouw. Nu niet nodig maar we zien enorm grote besproeiings installaties. Het is hier in de zomer erg droog. We zien ook enorme hoeveelheden dennen processie rupsen. Op de bospaden lijkt of ze een plekje zoeken om een “pop” te worden.

Er zijn veel kerkjes open. We nemen de tijd er even binnen te gaan en een kaarsje aan te steken. In een kerkje is een Maria te vinden die er in de grot staat.

We passeren een riviertje, de L’Adour.

Wat een fijn ritme van de dag, ontbijten, een km of 8 wandelen, koffie pauze, 1,5 uur wandelen, lunch pauze en dan nog de laatste km. Meestal vinden we het fijn om nog heel even te rusten voor de laatste 3 km. Er komt nog een heuveltje vlak voor Saint Severs. Even een kleine oefening voor de heuvels en bergen die komen gaan.

We overnachten in hotel des Arceaux. “Alles is dicht” hadden ze gezegd. Geen winkels open, neem wat extra’s mee. Dat doen we dan. Komen we op het plein bij de kerk aan en daar gaat precies een bar open. Tijd voor ons etappe drankje….

In de avond zijn alle restaurants op zondag dicht 🤔. Ook het restaurant van ons hotel. Wel kunnen we een pizza bestellen. Die mogen we opeten bij de bar van ons etappe drankje, we hadden nog een wijntje over,glazen bij het hotel geregeld….Zo zaten we met nog heerlijke temperatuur buiten onze pizza op te eten.

We hadden niet zo gauw vervoer voor de bagage van morgen. We hadden een taxi gebeld, die nam niet op, omdat het zondag is. Ik ga het aan de mevrouw van de bar vragen of zij iets weet. Vervolgens gaat zij bellen, naar dezelfde. En dan……taxi voor morgen is ook weer geregeld. Wat blij zijn we met deze onverwachte hulp.😃