30 april 2019, 25.8 km, 22 graden, zonnig en droog.
Vandaag zijn we vroeg op pad. Om 7.30 zijn we al op weg naar Fromista.
De etappe van vandaag is redelijk vlak en de paden zijn langgerekt. De route gaat volgens het boekje voornamelijk langs de grote weg maar we besluiten de ‘mooie’ route te nemen door de velden. Het is 800 meter omlopen maar het lijkt het waard.
Via een sluisje lopen we Fromista in waar we stoppen voor wat te drinken en eten. De geroosterde witte broodjes van vanochtend zijn inmiddels al wel weer verteerd. Dus we hebben wat nieuwe brandstof nodig.
Na Fromista lopen we via Poblacion de Campos richting Villarmentero de Campos. Onderweg stoppen we nog even voor een korte break en in Villarmentero strijken we neer voor een langere pauze.
Bij die pauze treffen we ook mijn hele goede vriendin Cathy. Een doorgewinterde Amerikaanse pelgrima die ik de avond daarvoor vijf minuten gesproken had over haar zelf gemaakte uitvinding de ‘EZpeepants’. Een legging met een rits van voor naar achter waarmee je je als vrouw heel makkelijk staand kunt plassen. Tja… echt enthousiast werden we er allemaal niet van, maar we hebben er wel veel om moeten lachen ?. Uiteraard ging ik met mijn nieuwe vriendin op de foto.
Bij het verlaten van Villarmentero ontdekken we wat loslopende schappen. Coby en Conny drijven ze weer terug het weiland in en doen het hek op slot. Zo doen we dat!
Na deze stop liepen we weer verder en we hadden het geluk om onderweg een kapelletje te treffen waar net iemand aan kwam lopen met de sleutel. We mochten even binnen kijken.
We stoppen ook nog even voor een kleine pauze bij een mooie waterpomp en genieten van de omgeving terwijl we wat drinken en eten.
Er wordt uiteraard ook nog even geposeerd voor het thuisfront.
De rest van de route ging langs de weg richting Carrion. En wat kunnen een paar kilometers lang lijken… In de brandende zon liepen we over de lange weg, waar af en toe geen einde aan leek te komen. Maar uiteindelijk halen we onze eindbestemming. De door nonnen gerunde herberg Espiritu Santo. Hopelijk wordt er goed voor ons gezorgd vannacht en staan we morgen weer uitgerust op!



















































































Daar in de verte naar het westen toe ligt de heuvel. De stijging is maar liefs 12% en dat 1 km lang. Wij kunnen dit! Inmiddels gewend aan forse stijgingen.
Zie je daar die weg schuin omhoog gaan naar linksboven? Dat is de grote klim.
Chris is een hele goede klimmer en voelt precies hoe snel hij kan gaan.
Terugkijkend zien je de 1 km lange weg, met op de achtergrond Castrojeriz.

Als je dan boven komt en terug kijkt hoe je gestegen bent, voel je je trots en dankbaar dat je dit kunt.
Ook Frieda komt op haar eigen tempo gemakkelijk boven.
De daling is dan 18%. Vooral voor fietsers lijkt me dat gevaarlijk. Met naar beneden lopen valt het mee. Desnoods doe je het met kleine pasjes of zigzaggend.
Wat voor ons ligt is de Meseta ten top. Zo mooi!!! Velden vol graslanden en korenvelden. Door de zon en schaduw verschillend belicht.

Na dit schitterende deel van de Camino gaan we even bij het kerkje San Nicolas binnen. Hier kunnen een klein groepje pelgrims slapen. Het raam laat door de binnenkomende zon een Jacobus zien.
Ook mag ik hier de grote bel luiden. Dat maakt een grote indruk op me. De bel klinkt geruime tijd en dat voel ik
Na Itero de la Vega ziet de omgeving er heel anders uit.
Eerst vlak later glooiend. De schapenwolken vullen het landschap.
We hebben besloten tot aan Boadilla te stappen. We wijken af van de etappe planning van John Brierley. 5 km voor Fromista, zodat we morgen 25 km naar Carrion de los Condes gaan.
Op het terras van albergue El Jardin is het goed vertoeven met Mari, Helene en Heraldo.






























































































































