Dag 15 Via de Plata

16 november, 25 km zon 18 graden, Galisteo Ventaquemada

Dit gebied kent een aantal etappes die zeer lang zijn. Van Galisteo naar Carcaboso is 12 km, dat valt wel mee en daar zijn ook overnachtingsmogelijkheden. Daarna is de etappe naar Aldeneuva 38 km en tussendoor zijn er afslagen naar hostals. We verdelen de route en gaan naar het enige punt waar iemand ons kan ophalen. Dat heet Ventaquemada. Zo kwamen we vandaag op 25 km uit.

In de ochtend vertrokken we na ons ontbijt in Galisteo. De zon was net op. Kleine mistflarden hingen boven de rivier. Een beetje mysterieus zelfs. “Witte wieven” noemen ze dat.

Tot aan Galisteo lopen we langs de weg. Gelukkig niet druk. Het werkverkeer lijkt al weg. De meeste automobilisten gaan goed aan de kant en zwaaien enthousiast terug. Het is licht glooiend en we besluiten tot aan Carcaboso door te lopen. De omgeving is mooi, We zien akkers waar geoogst is, de herfstkleuren laten zich prachtig zien.

In Carcaboso worden we verwelkomd met een doorkijk schelp waar de volgende etappe op staat.

Het kerkje is open. Op dat moment is er een viering en enkelen gaan er binnen. Ze worden verwelkomd door de pastoor en blijven er even. Een mooi moment. Ook vinden een café waar we koffie konden drinken en we kregen er cake bij (biscotte in het Spaans)

Na Carcaboso gaan we weer over de oude romaanse wegen. Onverharde paden. Zover je kunt kijken, weilanden, kurkeiken. Een beetje vergelijkbaar met wat we eerder zagen. Dat verveeld nooit. De natuur heeft zoveel schoonheid te bieden. We vinden weer een eerste klas restaurant met uitzicht en genieten van onze lunch.

Kun je je voorstellen…..eindeloze paden, licht glooiend, muurtjes van stenen en een eind verder ook enorme stenen. Hoe zijn die hier gekomen, vragen we ons af. Het maakt veel indruk…

We lopen steeds over de erven van boeren. We passeren wild roosters en de erven zijn afgesloten met hekken. “Por favor sierren la Puerta” staat er bij. Niet vergeten de hekken weer dicht te doen. We lopen tussen het vee. Zien zelfs dichtbij stieren, maar voelen ons niet bedreigd. Dat was wel even anders bij enkele los lopende honden. Ook die gingen uiteindelijk vanzelf weg. We zagen ezels en paarden en tot onze grote verrassing kwamen die heel dichtbij. Ze wilden zelfs geaaid worden.

Ook al leek het steeds licht glooiend, intussen zijn we wel gestegen. Dat zie je goed in dit overzicht. 227 meter gestegen en 70 meter gedaald. In totaal waren we 8 uur onderweg, dit is inclusief rusttijden.

Op de enige kruising met een verharde weg worden we opgehaald. We gaan het laatste hek door en zien de taxi al staan. We overnachten in Hotel Asturias niet ver van de route, waar we morgen naar toe lopen.

We zijn erg onder de indruk van dag na dag wandelen in zulke mooie natuur. Nog 7 wandeldagen te gaan naar Salamanca.

2 reacties op “Dag 15 Via de Plata

1. Mooi bedacht om de lange etappes op te delen. En weer prachtige foto’s en veel zon. Jullie zijn wel bikkels hoor. Petje af.
    En ja….het is al aftellen. Geniet nog van de prachtige komende kilometers. Adios!@

2. Zelfs achter de computer genieten we mee van de prachtige tocht, de leuke tekst en de mooie foto’s. Fijne tocht verder met goed weer!