Kustpad dag 3

20 april, 20 km, mist en af en toe zon

Vandaag stond de etappe van Dishoek naar kasteel Westhove op het plan.

Kustpad vanaf Dishoek

Wat een prachtige etappe. Over de toppen van de duinen, een natuurgebied, een stukje over het strand en tenslotte langs kasteel Westhove. De start was vanaf Dishoek, eerst door de bossen bij Klein Valkenisse.

Vandaag heten we Janny en Marion van harte welkom om een dagje mee te lopen. Het was lekker zonnig aan het begin van de dag, toen we de enorme trap naar de duintoppen opklommen.

Hier zie je goed hoe hoog de duinen zijn voor Zoutelande. De mist van zee komt opzetten.

Pas later in Zoutelande was de mist ineens zo sterk dat we geen zee meer zagen.

We blijven over het pad van de duinen lopen tot aan Westkapelle. Daar hebben we ook even pauze en vinden een café open voor een koffie to go. En… vers gebakken appeltaartjes. Daar heb ik wel zin in. Na Westkapelle komen we langs een mooi natuurgebied landinwaarts. Het meeste gaat door de mist verloren. We horen de meeuwen, zien onderwater gelopen weilanden. Echt mysterieus. Zeker de moeite waard om in  dit gebied te wandelen.

We klimmen daarna omhoog hebben even pauze.

Inmiddels hebben we 15 km gewandeld en er komen er nog 5. Eerst over het duin, later kiezen we voor het strand. De trap naar beneden zien we nog net. Verder lijkt de zee ver weg.

1 km voor het eindpunt gaan we terug naar de duinovergang. We hebben een ijsje verdiend en juist op dat moment komt de zon er weer door. Uit de wind is het goed vertoeven.

Het laatste stuk gaat door een nog kaal bos en tenslotte langs het kasteel Westhove.

We kijken terug op een heerlijke wandeldag. Bijzonder dat we bijna de hele kaart van Walcheren hebben gehad.

2 reacties op “Kustpad dag 3

1. Vandaag was een bijzondere dag die zonnig begon. Jassen gingen uit, broeken werden afgerist. Toen we de zee naderden zagen we de eerste mistflarden over de duinen komen. De wereld werd kleiner en ook wat mysterieus, een beetje spannend. Dit leverde bijzondere foto’s op van Mieke haar hand. Ondanks de mist bleef de temperatuur prima. Het was weer een dag met een gouden randje door de gezellige groep en het prachtige afwisselende kustlandschap.

2. Wat een bijzondere wandeldag. In de mist. Maar ullie zijn niet in de mist geraakt en gebleven. Jullie liepen door een bijzonder gebied. Hier werd in november 1944 door de Royal Marines keihard gevochten. Vele monumenten getuigen hiervan:Dishoek twee maal, Westkapelle. Mooie foto’s. Nog veel plezier.