Texel dag 1

31 oktober, 15 km, droog, 15 graden

Een nieuw avontuur! Waddenwandelen. Dat is een streekpad over alle waddeneilanden en deze keer gaan we helemaal rondom Texel wandelen. In totaal 76 km, die we in 4 dagen gaan doen.

Vandaag starten we met het oranje deel van de boot naar Oude Schild.

We zijn op pad met 4 personen. Dat zijn vlnr Joke, Frans, Yvonne en ik.

Als je de boot opgaat start het fijne vakantie gevoel. Ieder met mondkapjes en voldoende afstand. De automobilisten blijven in de auto, de voetgangers en fietsers kunnen op het dek of binnen zitten.

Op Texel konden we de bagage bij de fietsenwinkel brengen. Die zorgde voor vervoer van de bagage en wij konden meteen op pad. Op zoek naar de eerste geel/rode sticker klommen we eerst naar het nabijgelegen Duin. Juist op dat moment piept de zon tevoorschijn, misschien 5 minuten, en wij stonden perplex. De Noordzee glanst zilver, een mooi moment. Kun je je voorstellen, je klimt omhoog en krijgt dit uitzicht…….

Dit blijkt niet het pad te zijn wat we zoeken. Wel de goede stickers, maar de terugweg. Maar even opnieuw beginnen en in het boekje lezen. Er volgt een schitterende route door de polders, over de prachtigste paadjes. Dat wij daar zomaar mogen lopen. Het is zo genieten. Overal waar je kijkt, de wijdsheid. Sloten, graspaadjes immense verten.

Het pad kwam zowat langs ons Stayokay hostel. Daar konden we even pauzeren en uitrusten. Dat was na ongeveer 10 km, dat kwam goed uit. Daarna vervolgden we onze weg naar Hoge berg. De omgeving van Hoge berg bestaat uit schapenboeten (schuren) en 17e eeuwse tuinwallen; dit zijn perceelscheidingen van op elkaar gestapelde gras of heide plaggen. Het is zelfs een beetje klimmen.

Intussen gaat de zon wat zakken en komen er van die typische mooie eiland luchten. Het licht lijkt hier op het eiland anders…hoe anders kan ik moeilijk omschrijven, dat moet je ervaren.

Onderweg zien we boeren aan het werk bij hun schapen. De nagels worden geknipt en we zien dat de schapen gewoon in de houtgreep worden genomen.

Het is bijna 17 uur wanneer we Oude Schild naderen. Die zie je al van verre liggen. De graspaadjes worden afgewisseld door schitterende fietspaden.

De zon gaat bijna onder en we vinden het plotseling heel donker worden. Dat blijkt een donkere regen lucht te zijn.🤔 We kijken nog even op de wadden dijk en kijken zo naar Oude Schild.

We staan precies bij de bushalte, als het keihard gaat regenen. De belbus zou om 17.31 uur komen. We wachten geduldig en zien tot onze grote schrik onze belbus voorbijrijden. Hmmm. Wat nu? Ik bel de Texel Hopper en die laat me weten dat we bij de verkeerde halte staan. Het wordt opgelost. 10 minuten later is er andere bus en deze aardige man zet ons in de stromende regen voor de deur af. Erg blij met deze goede service.

Na dit avontuur kunnen we in de bar van Stayokay ons eerste etappe drankje nemen. Dat hebben we verdiend.