Dommelpad dag 4

16 juli, 28(!!) km, klein beetje regen, 18 graden

Onze verblijfplaats van de afgelopen nacht (De Blije Big bij Bokt) was in rechte lijn 4 km van onze eindbestemming van gisteren. Gaan we er lopend naar toe? De geplande dagafstand van vandaag zou al 22 km zijn en zowel Rianne als Annemiek zeiden: “dat kunnen we”. Voor mij is het een uitdaging, want 25 km ervaar ik als mijn max. We gaan samen de uitdaging aan. Op weg van De Blije Big naar kampeerboerderij De Musdonk bij Gemonde.

We volgen de loop van de Dommel. De rode puntjes zijn de nummers van het wandelroute netwerk.

De Blije Big is prachtig gelegen. Met grote ramen hadden we uitzicht op een stierenweide. Nog nooit had ik op zo korte afstand stieren gezien. Weliswaar stonden ze achter een stroomdraad, maar toch…. We hadden pizza besteld en zaten daar te genieten van het uitzicht.

Er was voor vandaag veel regen voorspeld. We hebben het zeker niet als regendag ervaren. Misschien 3x een bui van max 10 minuten. We zijn wel 7 uur onderweg geweest en het was een heerlijke wandeltemperatuur. Ik had een paraplu en mijn poncho bij me. Voor de kleine buitjes was dat voldoende. Mijn poncho hangt dan gemakkelijk over mijn rugzak.

Ook vandaag waren de paadjes langs de Dommel prachtig. Een paar km liepen we langs de weg, meestal onverhard met de Dommel vlakbij. Zo passeerden we vandaag de watermolen van Wolfswinkel.

We waren al een poosje onderweg en zagen….”kampeerboerderij met terras”. Annemiek zag een deur open staan, dus lopen er de oprijlaan op. Er staat gesloten bij de keukendeur. Toch krijgen we er zomaar koffie en de mijnheer begint over zijn leven te vertellen en zijn kampeerboerderij. We schatten dat hij toch al zeker 70 zou moeten zijn, maar oogde nog heel actief. Een warm onthaal! Dat is fijn om te mogen ontvangen.

Een nieuwe brug over de Dommel
Veel vaak zijn de paadjes smal. Het natte gras streelt langs de benen, de brandnetels prikken zachtjes.

De velden vol bloemen, zijn steeds weer een lust voor het oog.

Vlakbij onze eindbestemming vinden we een kapelletje van de heilige Anthonius. Allemaal met kleine briefjes voor een gebed. “Blijf sterk, blijf positief, ga door”
Ook deze bui ging aan ons voorbij 😉😉

Het was vandaag de dag van ontmoetingen….zo kwamen we een echtpaar tegen. Zij was ook op pad geweest naar Santiago en ze wilde wel weer. Zo een leuk gesprek. We voelden ons vandaag ook een beetje op “Camino”, waar je vele mensen ontmoet en er meteen een band ontstaat.

Bij de Musdonck werden we enthousiast ontvangen. Morgen krijgen we ontbijt en ja hoor, de mijnheer wilde ook wel voor onze lunch zorgen. En voor het restaurant verwees bij ons naar restaurant ’t Groene Woud, nog eens 1 km verder….

In totaal was het vandaag maar liefs 30 km. Ik ben heel trots op Annemiek en Rianne, dat ze dat zomaar kunnen!

4 reacties op “Dommelpad dag 4

1. Het is fantastic wat jij aan het doen bent. Ik heb op 9 Sept een ongeluk gehad, ik liep van Saive naar Luik een wandering door de bossen en heuvels toen ik op de hoogte van Jupile werd aangereden. Mijn achillespees is gescheurd en de duur van recuperative is ongeveer 24 maanden. Zo ik ben jaloers dat jij wandeld ik hoop dat ik het in de nabije toekomst ook weer kan doen en hoop jouw en jouw wandelgroep te ontmoeten. Mvg, Jan Herrmann.

2. Mooi, de afstand en de ontmoetingen.

Heren van 70 kunnen heel actief zijn:
    een kampeerboerderij exploiteren
    een koor dirigeren,
    naar Santiago lopen,
    hun eigen was doen en strijken,
    een boek schrijven,
    er een moestuin op nahouden,
    hun huis (laten) verbouwen,
    mantelzorgen
    wijkwerken
    besturen: verenigingen, buurt- en pakketbusjes