Dommelpad dag 5

17 juli, van Boxtel zuid naar Sint Michielsgestel, droog en bewolkt 22 graden

Vandaag hebben we ervaren wat gastvrijheid met ons doet. Vanmorgen werden we verwend met een goed ontbijt op kampeerboerderij De Musdonck en vanavond zijn we zeer gastvrij ontvangen door Ge en Tiny op een “vrienden van de fiets” adres in Sint Michielsgestel aan de Kemplaan. Beiden met heel veel zorg voor de gasten. Tevreden en voldaan gingen we dan ook op pad.

Kampeer boerderij de Musdonck

De Dommel loopt helemaal aan de westzijde van Boxtel en is daar volledig voorzien van een prachtig wandelpad met park.

Dan weer lopen we aan de westzijde van de Dommel, dan weer aan de oostzijde. Als we hier zo lopen, ervaren we het mooie Brabantse land. Nu woon ik er zelf. Met de ogen van niet Brabanders om me heen, ga ik er ook extra van genieten. Spontaan komt het lied bij me binnen: ” het leven is goed in het Brabantse land”

In Boxtel gaan we over de markt en nemen tijd voor koffie. De route zelf is veel korter dan gisteren, dus dat kan makkelijk. We merken ook dat het ons inmiddels makkelijk afgaat. Gewend aan de rugzak en aan de km per dag. Dagelijks gaat het makkelijker, door de goede voorbereidingen.

Ook is het vandaag de dag van de details en dan vooral rode….

Pyjama schildwants
Grote rode kevers

De makers van het Dommelpad zorgen voor veel afwisseling en nemen paadjes door natuurgebieden in de buurt mee. Hier bv de Dommelbeemden.

Het blijft goed opletten. Niet alle markeringen van het wandelroute netwerk zijn er nog en dan komt het van pas dat we de route op GPX hebben en zien hoe het wandelroute netwerk loopt.

Een eindje verder lopen we over een rustige landweg en zie in de verte deze witte molen.

Molen de Genenberg

Terug bij de Dommel zien we de waterkracht centrale Dommelstroom. Een project van particulieren en tot stand gekomen door o.a. crowdfunding. Een mooie manier van energie opwekken.

Bij restaurant de Zwaantjes nemen we alvast ons etappe drankje. We hebben dan nog 3 km te gaan naar het eindpunt van vandaag. Eerst langs de Dommel naar de Ruwenberg, later naar ons adres van “vrienden van de fiets”