Camino Primitivo Bodenaya Tineo

23 september, 14 km, bewolkt 21 graden

Een van de fijne herbergen van de Camino Primitivo is de herberg van David en Celia in Bodenaya. Hartverwarmend, met voor alle pelgrims een maaltijd en ook de was wordt voor je gedaan. Zo ontstaat vanzelf dat gevoel wat onderweg zijn zo speciaal maakt. Eten, drinken, slapen, lopen. We werden er allemaal erg blij van.

Hierbij past precies deze tekst (met dank aan trouwe lezer Tiny); “Vertraag je stap, stap trager dan je hartslag, verlangzaam het verlangen en verdwijn met mate, neem niet de tijd en laat de tijd je nemen”

Voldaan gingen we vandaag op pad. Niet ver deze keer. Dat heeft te maken met de komende dagen. Als het even meezit gaan we overmorgen de Hospitales lopen, morgen naar Samblismo en daarna naar Berducebo. Maar eerst de route van vandaag.

Bijna evenwijdig aan een grote weg lopen we vandaag op een pad, dat rustig stijgt en daalt. Nog even boodschappen doen in La Espina en dan gaan we op pad.

La Espina is maar 1 km van de herberg van Bodenaya, daarna is voorlopig geen horeca. We vonden de hoogteverschillen wel meevallen en lopen door tot 11 km. Daar vinden we een picknick bank. Ook ontmoetten we daar o.a een andere pelgrim uit Nederland en uit Texas. De glooiende heuvels zorgen voor steeds andere vergezichten.

Onderweg zien we in El Padregal een kerkje dat open is. Sfeervol. We steken een kaarsje aan voor onze dierbaren of mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

We lopen dan met de een dan met de ander en vandaag lukt het ook om vrij dicht bij elkaar te blijven. Het voelt inmiddels als vertrouwd en delen wat ons bezighoudt. Zo gaan die gesprekken onderweg. Het stijgen en dalen gaat makkelijker. Niet tegen de berg opzien en voelen ” ik moet dat kunnen” maar rustig met de berg meegaan en voelen ” het komt zoals het komt. Heel vroeg komen we bij het monument van de pelgrim aan dat boven Tineo uit torent.

Tineo ligt in een dal. Ons verblijf is op de pelgrims afdeling van Palacio de Meres in Tineo. Eerst even inchecken, dan tijd voor ons etappe drankje met prachtig uitzicht over Tineo.

6 reacties op “Camino Primitivo Bodenaya Tineo

1. Heerlijk om jullie te volgen, stiekem loop ik in gedachten stukjes mee.
    Beetje spijt heb ik wel, dat ik niet mee ben gaan lopen. Misschien toch volgend jaar weer een camino doen. Heel veel wandelplezier en zet um op!

1. Bij ons komen de mooie/warme herinneringen weer boven van deze herberg, is alweer 3 jaar geleden, we weten nog goed dat toen om 7 uur s”morgens, het Ave Maria te horen was en dit was het sein dat we mochten ontwaken. Top locatie!!