Dag 5 Antequera – Villanueva de Algaidas

25 november, 27 km bewolkt, 20 graden We waren vandaag om 6.30 uur aan het ontbijt, tegenover ons hostal Colon. In dit deel van Spanje is het gebruikelijk dat de cafés zo vroeg open zijn voor het ontbijt. Dat komt goed uit, want er staat een stevige etappe van 27 km op ons te wachten.

Al van verre zie je deze berg liggen. Vanaf Antequera ziet het er zo uit. Toch echt een gezicht vind je niet?

Het duurt wel even voor we de stad uit zijn en dan wordt het precies licht. Dat eerste stuk is zo goed als vlak te noemen.

Een heel eind lopen we op een verharde weg. Voor het eerst deze Camino vinden we een bar onderweg in Cartoajal. We zijn daar om 11 uur en hebben er 13 km opzitten. Het leek weer heet te worden, maar al snel verdween de zon achter de wolken.

Vanaf Cartaojal begint een langdurige stijging van 8 km. Eerst vals plat, zoals we dat noemen. Dit merk je, omdat je het gevoel hebt dat je niet zo lekker vooruitkomt. Vooral zie je dat als je omkijkt.

Daar begint ook het pad langs olijfbomen. Km’s ver, zo ver je ogen kunnen zien.

Meestal staat de route aangegeven op een paal. Wat we hebben geleerd (dank aan Gert Jan) dat er ook een paal staat als je er niet in moet. Dan is er een rood-wit kruis op de kop. Dus niet denken dat dat een GR is. In de olijfgaarden zien we ook een gele pijl.

Dan zijn we op de top. De beloning is groot. Een uitzicht over ……olijfbomen.

Jonge aanplant en ook hele oude bomen. Irma weet te vertellen dat ze pas na 100 jaar vrucht dragen. Prachtig om te zien.

Dan dalen we steil af. Het zijn onverharde stenige paden. Zoals gewoonlijk zit het venijn in de staart. We moeten nog weer omhoog klimmen naar het stadje Villaneuva. 27 km is niet niets! Eerst maar even ons etappedrankje. We zijn erg moe!

Op naar de algemene herberg. De sleutel vinden we bij de naast gelegen bar. We treffen een herberg, die erg koud is. Wel mooi schoon, maar in dit seizoen toch te koud. We vinden gelukkig een Hostal. Hostal Chovi met bijbehorend restaurant. We zijn heel blij met de prachtige kamers.

5 reacties op “Dag 5 Antequera – Villanueva de Algaidas

1. Hallo allemaal. Wat een prachtige tocht door de Sierra Nevada. Ook de tocht van La Rey was adembenemend mooi. Wat een topprestaties leveren jullie. Chapeaus voor jullie. Mieke wat een mooie foto’s weer. Genieten. Veel wandelplezier nog. Groetjes Roza