Zuid Limburg dag 2

6 oktober, van Epen naar Gulpen, 18 km droog in de ochtend, later regen, 14 graden

Direct van Epen naar Gulpen is 5 km. Wat doen wij…..we maken er 18 van. Het schitterende heuvelland, op en top genieten. Zelfs in de regen.

Vandaag gingen we dan Epen naar Eperheide, naar Slenaken, door het Gulpdal, door Euverum, en tenslotte over de Gulpener berg. Dat was helemaal een ervaring.

We volgen de rode lijn van rechtsonder naar linksonder (Slenaken) en dan naar het noorden en helemaal over de Gulpener berg

Het eerste stuk naar de Epenerheide was gelijk aan de eerste km van gisteren. Op weg naar Epenerheide.

Het klimt en het daalt en we gaan over de erven van boeren. De percelen gescheiden door schrikdraad en de zo bekende stegelkes. Dat zijn draaihekjes waar je soms bijna niet door kan. Zoals hier een camping, waar we eerst tussen de koeien door liepen en het perceel moesten verlaten via veel modder en een grote plas met water.

Zo lopen we naar Slenaken. Echt heel toeristisch, er zijn nog veel wandelaars en fietsers op pad. Ook vinden we daar een overdekt terras, waar we onze eerste pauze hebben. Tijd voor een kopje “echte” koffie.

Ook vandaag ervaren we het als hele mooie wandeldag met fijne temperatuur. De hele ochtend droog en als je dan in zo een schitterend landschap wandelt raak je vanzelf heel ontspannen.

Het blijft goed lezen. We hadden een afslag gemist en kwamen plotseling uit bij gele paaltjes en niet bij een sterk dalend pad naar links met groen zwarte markering. We liepen terug en gelukkig vonden we het weer

Boven op de heuvel kwamen er langs grote hopvelden en appelboomgaarden. Die zien er lekker uit. Een appeltje meenemen?We zagen het jonge mensen doen en sommigen van ons konden de verleiding niet weerstaan.🤔

Het daalde daarna sterk. Zo kwamen we in Euveren uit en precies tijdens een enorme regenbui waren we bij Euverenhof aangekomen. Het was inmiddels 14 uur, tijd voor een soepje. Niet ver daarna loop je zo Gulpen binnen. Over de Gulpener berg is nog wel een uur lopen. Doen we het of kiezen we de makkelijkste weg. Nee, dat doen we niet. Het regent constant en toch kiezen we voor de uitdaging van de Gulpener berg. Een flinke kuitenbijter staat er in de tekst. Dat klopt!

Deze beker verdienen niet alleen fietsers, ook deze wandelaars. Dus bij deze: goed gedaan. Deze beker hebben jullie verdiend. Ik ben er trots op!

We dalen af langs de Maria, die hoog boven Gulpen uittorent.

We verblijven bij “De Zwarte Ruiter” in Gulpen. Deze hele mooie dag zit er weer op. Een stevige etappe met veel hoogteverschillen. Dat hoort bij Zuid Limburg……