Dutch Mountain Trail dag 3

25 juni, 18 km zeer zonnig 28 graden, van Gulpen naar Slenaken

Het ontbijt was later dan verwacht en er stond 25 km op het wandelplan van Vaals naar Gulpen. Vandaag wilden we op tijd terug zijn en daardoor hebben we het plan veranderend. We zijn vanmorgen vanaf Gulpen vertrokken en naar Slenaken gewandeld. De blauwe lijn met maar liefst 2 toppen. De Gulpenerberg op 157 en de Hakkenberg op 257 meter.

En zoals je op het overzicht ziet, alleen maar stijgen dalen. We hebben het vandaag minder zwaar ervaren dan gisteren. Waarschijnlijk omdat we het meeste van de bagage in Gulpen konden achterlaten.

Vanaf Gulpen gaan we direct de Gulpenerberg op. Met trapjes deze keer, en nog erg fit. We waren zo boven. Het Maria beeld torent hoog boven Gulpen uit.

We volgen de bosrand tot aan de Eperheide, volop bloemen op de terreinen van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Zon en bloemen, vogels die volop fluiten. We vinden dit echt een zomer gevoel. Smalle paadjes, bijna alles over onverharde paden. Weilanden die we oversteken in de hoeken van het veld stegelkes. Dat zijn draaihekken en tegelijk scheidingen van de erven. Intussen stijgen en dalen we en zien mooie vergezichten.

Op naar Eperheide met het Gerardus restaurant met uitzicht over het dal. Wel even van de route af, maar omdat dit de enige horeca is, die dichtbij de route zit, kiezen we er toch voor. We hebben er dan al 10 km opzitten, hebben dorst en ook al trek in soep of Limburgse vlaai. Daarna gaan we de Hakkenberg beklimmen.

Helemaal door het bovenste bos, de modder zorgt ervoor dat we steeds rechts en links van het pad een paadje zoeken. Zelf vind ik het fijn om dan mijn wandelstokken te gebruiken om niet uit te glijden. Bij het hoogste punt zijn we opnieuw trots dat het ons is gelukt. Hier vind je ook de grenspaal tussen, Nederland,  België en Duitsland.

De naam Hakkenberg komt van het hakken van hout in het Bovenste Bos. Het pad uit Terziet heet het Hakkenbergerpad.

We dalen af naar De Gulp. Een prachtig deel van de route. Je ziet hier goed dat het water flinke stukken van de wal heeft afgenomen. Via een bruggetje komen we bij het straatje I gen Treut uit.

Vooral door het bos gaan we naar het plaatsje Nurop. Daar gaan we van de route af, nog 2 km verder zijn we bij de bushalte om naar Gulpen te gaan. Tijd voor het welverdiende etappe drankje!

4 reacties op “Dutch Mountain Trail dag 3

1. elke keer als ik die beelden van Zuid-Limburg zie moet ik terugdenken aan mijn eigen wandelervaring in 2021. Prachtig weer hadden we toen ook en de verhalen en foto’s staan nog steeds op mijn harde schijf.
    Geniet van de omgeving en maak er samen een mooie onvergetelijke tocht van.