Dutch Mountain Trail dag 5

27 juni, 18,5 km,heet weer 29 graden, van Slenaken naar Eijsden

Een route met een “summit” Kattenroth op 209 meter en daarna, minstens zo pittig naar de hoogte van de Snauwenberg.

Opnieuw met warm weer, voor ons gevoel warmer dan gisteren. We gingen met de bus van Gulpen naar Slenaken en om 9.15 zijn we gestart. Slenaken ligt laag en we starten meteen met klimmen. We gaan snel naar het Belgische deel van de Dutch Mountain Trail. Regelmatig komen we de oude grenspalen tegen.

Onderweg leidt de route ons door natuurgebied Broekbos. Hiervoor gaan we eerst flink dalen en binnen 500 meter weer flink omhoog. We zijn tenslotte op de Dutch Mountain Trail en nemen ook die hoogte meters mee.

We hebben de hele route gecheckt of er ergens horeca zou zijn. We konden niets vinden. Wat blij kun je dan zijn als je onderweg een bloemenwinkel in Sint Martens Voeren ziet met het bord voor de deur ” open voor koffie en vlaai”. Blijken ze ook nog eens net open te zijn. Natuurlijk stoppen we daar.

Direct daarna beginnen we aan de top van vandaag Kattenroth. Vanaf Sint Martens Voeren direct over de hoogtelijnen naar boven. Met natuurlijk weer mooi vergezichten.

Na deze heuvel steken we een weiland over. Zomaar over het erf van de boer. Als je goed kijkt zie je aan de overkant het volgende stegelke liggen. Daar moeten we naartoe. De wandelaars die ons zijn voorgegaan hebben het pad voor ons gemaakt.

Ten westen van Mheer gaan we onderaan een heuvelrug in de richting van Eijsden. Met uitzicht over het dal. Hier zie je goed dat het heiig is. Onderweg vinden we boomstammen voor een korte pauze.

Dat kwam heel goed uit, vlak daarna volgde een heel smal pad met heel veel keien en hier en daar veel modder. Een km of wat ploeteren door de stenen massa. Langzaam wordt het terrein meer open en gaan we over een hoogvlakte met uitzicht op de Maas naar Eijsden.

De laatste loodjes zijn ook vandaag het zwaarst. Geen beschutting meer van de bossen. Open terrein en ja, in de loop van de dag wordt het steeds warmer. Bij ons hotel in Eijsden worden we gastvrij ontvangen. Hotel Le Bonheur heeft de biertjes en fris koud staan. Ook deze dag hebben we het etappe drankje verdiend.

4 reacties op “Dutch Mountain Trail dag 5

1. Lieve wandelaars , met deze warmte is het klimmen en door de modder ploeteren dubbel zwaar!!
    Knap hoor jullie hebben het stoer volgehouden
    Rust nu maar uit , tot morgen …