Dag 31 van Pieros naar Trabadelo

12 mei 2019, 19.1 kilometer, 23 graden, zonnig

Vandaag stappen we na een goede nacht en een lekker ontbijt de herberg uit. We kunnen vandaag twee keer kiezen welke route we nemen. Direct na Pieros nemen we de route via Valtuille de Arriba. Een prachtig stuk tussen de wijnvelden door.

In Villafranca del Bierzo maken we een korte koffiestop voordat we verder gaan.

Na Villafranca kunnen we twee verschillende routes kiezen richting Trabadelo. We besluiten om vandaag de Camino ‘duro’ te nemen, de zware route. In totaal ongeveer 10,5 kilometer met een zware stijging en een lastige afdaling.

Als we op het splitsingspunt staan twijfelen we even. De ‘duro’ staat niet duidelijk aangegeven maar we zien een betonnen pad dat steil omhoog gaat langs een aantal huizen. Dat kan het toch niet zijn? Maar we gokken het erop en zien al gauw de vertrouwde gele pijlen opdoemen.

We banen ons een we naar boven. Zo, dit is inderdaad behoorlijk duro. Zwaar dus.

Maar mooi. Zo ontzettend mooi! Een smal pad in de bergen met wijdse vergezichten. Bomen afgewisseld met open stukken en weer veel bloemen.

We laten Villafranca steeds verder achter ons.

Af en toe moeten we echt even stilstaan om van het uitzicht te genieten.

Er is zoveel moois te zien. En telkens als we denken dat we de top hebben bereikt kijken we om het hoekje en zien we dat we nog verder omhoog gaan. Pfff… dat valt niet mee. Maar omdat het zo mooi en rustig is lopen hier heel erg fijn. Dit pakken ze ons niet meer af!

Onderweg leggen we nog een steentje op de stapel en stappen vrolijk verder.

We hebben het nog steeds naar ons zin!

Voordat we de afdaling inzetten maken we nog een kleine omweg naar een bar in Pradela. Daar drinken we een heerlijke smoothie en eten wat.

De afdaling is pittig. Het is maar een kilometer of drie maar we doen er een uur over.

Als we uiteindelijk in Trabadelo aankomen zijn we toch best moe. Gelukkig worden we hartelijk ontvangen door Fermin in herberg Casa Susi. Een mooi oud huis met een prachtige tuin waar we met onze voeten in het water kunnen. Hier kunnen we ons vast goed opladen voor de etappe van morgen. Dan gaan we er weer tegen aan!