1e Wandeldag met prachtige route

Vrijdag 13 september 2024, zon en 25 graden, route 16 km.

Gisteren net voor 12 uur ’s nachts aangekomen in Porto. We waren extra vroeg op Schiphol zodat we ruim de tijd hadden elkaar te leren kennen. Die tijd werd wel heel ruim, de vlucht had meer dan twee uur vertraging waardoor het vliegtuig pas om half 10 de lucht in ging. De taxichauffeur stond ons op de luchthaven van Porto op te wachten en bracht ons naar De Central House Porto Ribeira  waar we een kamer hadden met 4 stapelbedden en eigen badkamer. Iedereen was moe maar 3 mensen gingen toch nog even naar het terrasje om de hoek aan de Douro. Een stukje op het blog schrijven zat er toen niet meer in.

De wekker stond om 7 uur en in Porto is het een uur eerder dan in Nederland. Om 6 uur hoorde ik iemand zeggen, dames het is tijd om op te staan, nee hoor het is pas 7 uur. Twee minuten later zei iemand anders, we moeten opstaan het is al 7 uur geweest, nee hoor het is 6 uur. Er moeten nog wat telefoons of horloges verzet worden.

Een paar minuten na 8 uur nam de blauwe auto de bagage mee. Direct daarna gingen we beneden ontbijten. Een uitgebreid buffet stond daar klaar, heerlijk.

We verlaten het hostel, lopen langs de Douro en omhoog via smalle straatjes met heel veel trappen naar de Kathedraal.

Daar aangekomen zien we veel studenten. De tweede en derde jaars verwelkomen de nieuwe studenten waarbij er over en weer cadeaus gegeven worden.

We bezoeken de Kathedraal en Sao Bento, het trein- en metrostation waar in tegels de geschiedenis van Portugal afgebeeld is. Dan langs een zaakje voor lunch en met bus 500 naar de Mercado waar onze camino gaat beginnen. Was leuk om Porto even bezocht te hebben maar iedereen is blij dat we de drukte van vele groepen toeristen achter ons kunnen laten.

We lopen een prachtige route, over veel vlonders langs de zee. We praten veel en lopen meestal niet ver uit elkaar.  Pauze en lunch in de weinige schaduw die we vinden en later een kopje koffie of thee op een mooi terras, daar hebben we wel zin in.

We zijn allemaal blij als we bij pension Sandra zijn en de 2-persoonskamers zijn een luxe voor ons pelgrims. We nemen ruim de tijd om ons op te frissen en enkele dames gaan de zee in, nou… tot hun knieën. Het moest wel veilig blijven. Om half 8 gingen degenen die zin hadden naar de zonsondergang kijken en anderen die al aan een portje gezeten hadden sloegen over.

Na de mooie zonsondergang gingen we eten in de cafetaria van ons pension. We kregen vis, friet en salade waarna we allemaal vermoeid maar voldaan naar onze kamers gingen.